Stolt sponsor av palestinsk fotball

Tre av spillerne fra damelaget til Vålerenga kom til Valle Hovin for å hjelpe jentelaget fra Jerusalem med oppvarming til sin tredje kamp i Norway Cup. (Foto: Ingrid Myhr/Fagforbundet)

Fagforbundet var tydelig til stede på årets Norway Cup på Ekebergsletta i Oslo. Vi sponset støttegruppa for palestinske fotballag med fotballer, jakker og annet utsyr.

09.08.2024
Sist oppdatert: 29.08.2024

Støtten er en del av Fagforbundets arbeid med jentefotballen, men også med internasjonal solidaritet.

– Vi har alle vært vitne til grusomhetene som har skjedd i Palestina den siste tida, så det er godt å få være her og bidra til at barna fra Palestina får oppleve samhold og fotballglede under Norway Cup, sa Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet da hun besøkte de palestinske jentelagene.

Besøk av VIF-damene

I løpet av uka fikk de to jentelagene storfint besøk på Valle Hovin av tre spillere fra Vålerengas damelag. Spillerne varmet opp med Palestine Girls (fra Jerusalem) i forkant av kampen deres mot Åsane Fotball. Det gjorde kanskje susen, for etter å ha tapt sine to første kamper vant Palestine Girls 2-0.

Tre lag fra Vestbredden og Libanon

De tre palestinske lagene som støttegruppa hadde invitert kom fra Vestbredden, Sabra og Shatila flyktningleir i Libanon. Det var to jentelag og et guttelag.

Det er den norsk-palestinske familien Timraz som driver Støttegruppa for Palestina, og det har de gjort i flere tiår. Tidligere har de også hatt med barn fra Gaza. De håpet at de også skulle få til det i år, men det ble umulig av årsaker vi alle kjenner til. Guttelaget fra Jerusalem spilte derfor under navnet Gaza Kids, i solidaritet med barna som egentlig skulle ha vært i Norge og kjent på fotballgleden.

Stor heiagjeng

Det var mange støttespillere som møtte opp på sidelinjen for å heie på de palestinske barna. Fagforbundet var godt representert både med utstyr, og i heiagjengen.