LO kurs og konferanse tar over etter AOF

(Foto: Image by StockSnap from Pixabay)

LO har startet opp en egen avdeling som viderefører Toppskoleringen og MoTo-kursene som tidligere lå i AOF. I tillegg til dette har også LO tatt over kursadministrasjonen og faktureringen opp mot LOs OU-fond og forbundenes klientkonti.

29.08.2024 av Jeron Joseph
Sist oppdatert: 30.08.2024

Drift av LO kurs og konferanse

Nå styres seksjonen etter strategi og budsjett vedtatt i styret i AOF, men fremover er det viktig at LO og forbundene sammen kommer frem til hvilken strategi seksjonen skal ha i fellesskap.
Vi går nå inn i en prosess der det skal settes ned en egen arbeidsgruppe bestående av LO og
forbundene som skal jobbe med dette. Arbeidsgruppen skal ta over for LOs fellesskoleringsråd og det jobbes nå med mandatet for arbeidsgruppen.

I et slikt mandat må følgende ligge:
a. Hva skal være forbundsskolering og hva skal være fellesskolering.
b. Hvilke kurs skal ligge i LO kurs og konferanses kursportefølje og hvordan skal disse kursene
gjennomføres.
c. Hvilken finansieringsmodell skal ligge til grunn for fellesskoleringen
d. Hva er LO og forbundenes pedagogiske tanke.
e. Hvordan ivareta forbundene som ikke har mulighet til å ha en egen skolering

Denne arbeidsgruppen må også ta stilling til om LO og forbundene skal være medlemmer i et
studieforbund. Frem til nå har studieforbundsordningen kunne sees i sammenheng med behandlingen av OU-midler og kursregistrering. Etter konkursen må dette sees i en politisk sammenheng da kursregistreringen og forvaltningen av OU-midler ligger til LO Kurs og konferanse.

Annonsering og AOFs gamle nettsider

Som en del av denne overtagelsen har LO kjøpt domenet www.aof.no og kursadministrasjonssystemet Universum. Akademiet kjøpte i hovedsak all den utadrettede virksomheten som AOF drev med, som fagskolen og områdene under avdelingen Arbeidsliv. I en periode vil både LO og Akademiet bruke www.aof.no og Universum sammen. Dette vil pågå til vi har kommet så langt at vi kan splitte Universum og «min side» som er bundet opp mot www.aof.no.

Med bakgrunn i dette gjorde Akademiet en endring på www.aof.no slik at det ser ut som om LO kurs og konferanse, samt forbundenes kurs ligger på Akademiet sin side og blir tilbudt av Akademiet. Dette har Akademiet ikke rettigheter til å gjøre da LO eier domenet og all medlems- og tillitsvalgtskolering. Akademiet har ikke eierskap til ei mulighet til å reklamere for våre kurs under Akademiet AOF.no Dette ryddes nå opp i, men det har dessverre tatt litt tid da endringene som ble gjort på siden var omfattende. LO vil etter hvert føre alle kurs over til egne nettsider, men dette er avhengig av at alle funksjoner i Universum er på plass.

Det er fortsatt en del utfordringer med Universum etter overtagelsen fra boet som kan føre til at
enkelte funksjoner ikke fungerer optimalt. Dette med bakgrunn i at det ligger en del ubetalte fakturaer til leverandører som leverte IT-tjenester som er bundet opp i driften av Universum. Dette løses fortløpende, men kan oppleves som forstyrrende for deltakere og andre brukere.

Avtaler og kursregistrering

Når det kommer til avtaler som AOF hadde med LO og forbundene opphørte disse da konkursen ble en realitet. Dette vil si avtaler om, teori til fagbrev, bransjeprogram, osv. må tegnes på nytt med nye tilbydere. Om det skal tegnes nye avtaler med Akademiet er opp til hvert enkelt forbund.
Når det kommer til OU-midler og kursadministrasjon herunder oppgaver som tidligere lå til
selvstendige avdelinger i AOF, ligger nå avtalen om administrasjon og kursregistrering til LO kurs og konferanse og vil nå bli utført av LO kurs og konferanse selv. Selvstendige AOF avdelinger eller andre vil ikke ha mulighet til å administrere og registrer kurs og få refundert dette fra OU fondet.

Vi ser frem til et godt samarbeid og er det noen spørsmål ta kontakt med:

Øyvind Hvidsten-Hansen oyvind.hvidsten-hansen@lo.no
Linda Emberland linda.emberland@lo.no (kursadministrasjon og Universum)