Fylkesbesøk til Nordland

Krematorium

Salten Krematorium (Foto: May-Britt Sundal)

Yrkesseksjonsstyret Kirke, kultur og oppvekst var fra 27. august til 29 august på fylkesbesøk til Nordland og Bodø.

29.08.2024
Sist oppdatert: 29.08.2024

Yrkesseksjonsstyret la styremøtet i Bodø, og i forbindelse med dette hadde Fagforbundet Nordland og Bodø lagt tilrette for at de kunne komme ut på arbeidsplasser i Bodø. En stor takk til Ann-Merethe Larsos Kristiansen for det flotte programmet hun hadde laget i forbindelse med fylkesbesøket.

Salten krematorium

Fagforbundet Nordland inviterte til besøk ved Salten Krematorium. Krematoriumet inngår som en del av kirkegårdems struktur. Selve krematoriumet består av en seremoni del, en administrasjon og betjenende del og en teknisk del.

Nerenga barnehage

Nerenga barnehage har vært i drift som privat barnehage siden 1987. Barnehagen ligger i bydelen Rønvika like ved Rønvik skole. I barnehagen ble vi tatt i mot av Kristin Skoglung. hun viste oss en  barnehage. I denne barnehagen har de et egen pauserom som barna kan benytt seg av når de trenger en pause eller ønsker slappe litt av i en hektisk hverdag.

Pauserom
Pauserom (Foto: Ingri Bjørnevik)

Jektefartsmuseet

Jektefartsmuseet i Bodøsjøen friluftsmuseum åpnet i juni 2019. Museet er et maritimt museum, men utstillingene handler vel så mye om handel. Jektefarten var handelens livsnerve i Nord-Norge i hundrevis av år. De store, åpne farkostene fraktet tørrfisk, tran, klippfisk og sild til byene lengre sør.

Museumsområdet er et populært utfartsområde for Bodøs befolkning. Her er fine områder for å gå seg en tur, lune kroker å ta med en matkurv til, åpne sletter for lek og spill og en fantastisk utsikt mot fjell og hav. Kan anbefale en tur innom dette museumet, neste gang man er i Bodø.