Tipshefte om mangfoldsarbeid

Tipsheftet om mangfold kan inspirere til å tenke nytt om sammensetning av tillitsvalgte i klubben. (Foto: Fagforbundet)

Fagbevegelsen har et stort mangfold av medlemmer, men dessverre er ikke bredden i medlemmene godt nok representert blant tillitsvalgte. Nå har LO, i samarbeid med Norsk Folkehjelp, utarbeidet et tipshefte for mangfoldsarbeid. Heftet er kortfattet - med praktiske råd til å få rekruttert tillitsvalgte med for eksempel minoritetsbakgrunn. Ta en titt!

29.08.2024
Sist oppdatert: 29.08.2024

Arbeiderbevegelsen er antirasistisk og det er derfor viktig at LO bekjemper rasisme, diskriminering og høyreekstreme holdninger. LOs styrke er bredden i medlemmer og tillitsvalgte som sammen kjemper for likeverd og et rettferdig arbeidsliv. Det er avgjørende at våre tillitsvalgte speiler det mangfoldige samfunnet vi lever i. Dette sikrer at flere stemmer blir hørt og gir bedre løsninger på de utfordringene styrer, tillitsvalgte og medlemmer står i.

Arbeidet må være målrettet over tid, og den nye veilederen gir konkrete råd og innspill til hvordan systematisere dette arbeidet. Noen eksempler fra heftet:

5 tips til hvordan arbeide systematisk i styret:

• Undersøk muligheter for skolering. Hvis dere tenker at dere ikke har nok kunnskap og kompetanse om hvordan jobbe med mangfold, ta kontakt med forbundet eller Norsk Folkehjelp.
  • Skap inkluderende arenaer for å møtes. Finn ut hvorfor enkelte ikke møter opp på det sosiale eller faglige. Det kan eksempelvis være alkohol, tidspunkt/sted for møter eller overnatting på samlinger som fører til at enkelte ikke deltar.
  • Ha et bevisst forhold til hvem dere inviterer til å holde kurs eller snakke for medlemmer. Pass på å også invitere tillitsvalgte eller andre med minoritetsbakgrunn til å snakke.
  • Alle trenger rollemodeller. Er det mulig å innføre en mentorordning hos dere, der en med lengre erfaring bistår nye tillitsvalgte? Det er ofte mindre skummelt å ta på seg verv hvis man får oppfølging.
  • Manglende språkkompetanse betyr ikke manglende kompetanse. Pass på kompliserte fagforeningsuttrykk, og ikke la strenge krav til norsk bli et hinder for deltakelse. Bruk tolk om det trengs.

Last ned heftet Mangfold i fagbevegelsen

Hva er minoritetsstress?

Heftet tar for seg mangfoldsarbeid med hovedvekt på minoritetsbakgrunn. Målet med mangfoldsarbeid er ikke å behandle alle likt, men gi alle like muligheter. Derfor må vi være ekstra bevisst på utfordringer som minoritetsstress. Når du tilhører en eller flere minoriteter er ikke alltid din faglige kompetanse nok, og du forventes å skulle bidra med noe mer.  Prestasjonspresset, samtidig som man blir møtt med hat og motstand, bidrar til minoritetsstress. Minoritetsstress kan beskrives som summen av utfordringene du møter i hverdagen når du er utenfor normen. Det at du stadig vekk blir påminnet at du er annerledes, ikke er bra nok og venter på at noe vondt skal skje. Alt dette kommer i tillegg til det hverdagen ellers bringer. Derfor har minoriteter et annet utgangspunkt enn majoriteter til å for eksempel ta på seg et verv.