Jubileumsfest for Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo

Ekstra stor kake må til når Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo fyller 10 år!

Ekstra stor kake må til når Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo fyller 10 år! (Foto: Terje Strømsnes)

Ti år er gått siden Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo ble til.

30.08.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 30.08.2024

Hurra for Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo! Fagforeningen ble stiftet 23. januar 2014. Nå skal det feires med stor medlemsfest fredag 30. august. I anledning jubileumsfesten har Terje Strømsnes, som er leder for fagforeninga, svart på noen spørsmål om historien bak foreningen, seierne og planer for framtida.

110 gjester er med og feirer 10-årsjubileet

- Fagforeninga har 10-årsfest fredag 30. august på Thon hotell Opera. Da feirer vi stiftelsen den 23. januar 2014. Alle medlemmer er blitt invitert og vi blir tilsammen 110 medlemmer med gjester. På festen vil det bli god mat, taler, kor og musikk. Forhåpentligvis vil medlemmene kose seg, sier Terje Strømsnes, leder for Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo.

Seks fagforeninger ble til en

- Bakgrunnen for opprettelsen av Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo var at Fagforbundet Oslo gjorde en gjennomgang av egen organisasjon. Det ble til et prosjekt hvor seks gamle fagforeninger tok med seg det beste og gikk sammen om å bli en felles fagforening. De seks var Renovasjonsetatens Fagforening, stiftet i 1895. Veivesenets Arbeiderforening, stiftet i 1900, Vann- og avløpsetatens Fagforening, stiftet i 1918, Bymiljøetatens Fagforening, stiftet i 1917, Gravferdsetatens Fagforening, stiftet i 1920 og Oslo Kommunale Vognmannsforening, stiftet i 1925. Etter hvert kom det flere til. Fagforbundet Private Enheter ble nedlagt og 115 medlemmer ble overført til oss i 2015. Miljøtransport Fagforening ble med i 2017 og er nå en klubb hos oss. Medlemmer fra Evidensia Smådyr AS ble overført i 2021. Den siste tilkomne foreninga er Oslo og Omegn Vaktmesterforening. Den ble en klubb hos oss i år, forteller Strømsnes.

Sammen står vi sterkere

- Gjennom den frivillige samlinga er vi blitt en sterkere arbeidstakerorganisasjon. Sammen jobber vi mye bedre med opplæring og erfaringsutveksling enn hva vi tidligere gjorde. Vi har krevd tariffavtaler for mange dyreklinikker som har gitt våre medlemmer en bedre hverdag. Målet er at alle skal få tariffavtale. Og vi har frontet politisk sammenslåing av Renovasjonsetaten og Gjenvinningsetaten. Jeg er også fornøyd med den jobben vi gjorde for at innhenting av søppel ble tatt tilbake i egenregi, sier fagforeninglederen.

Planlegger samling for alle tillitsvalgte

- For tida holder vi på med krav om nye tariffavtaler der medlemmer ikke har tariffavtaler, samtidig jobber vi med opplæring av tillitsvalgte. Blant annet planlegger vi en samling for alle våre tillitsvalgte til høsten. Vi gjennomgår også vedtekter og handlingsprogrammet til Fagforbundet for å eventuelt fremme forslag til Landsmøtet som skal avholdes i 2025, forteller Strømsnes videre.

Ønsker å bli enda bedre til å jobbe politisk

- Planen for de neste ti åra er å bygge en enda sterk organisasjon som blir enda bedre til å jobbe politisk og opp mot intresseorganisasjoner. Opplæringa av tillitsvalgte skal styrkes og utvikles, samtidig har vi som mål å få tariffestet alle dyreklinikkene, og flest mulig andre arbeidsplasser hvor vi har medlemmer, avslutter Terje Strømsnes, leder for Fagforbundet Teknisk Fagforening Oslo.