Yrkesskadedekning for alle i beredskap!

Brann og ambulanse personell med flere har ikke nødvendigvis krav på erstatning når dem blir skadet under øving og trening. Det gjelder også yrkessykdommer. Fagforbundet har jobbet en årrekke med å få endret loven på dette (Foto: Anders Kollmar Dæhlin)

Fagforbundet krever at yrkesskadedekningen for alle i beredskap og krever at kreft godkjennes som yrkessykdom for brannfolk. Fagforbundet Innlandet var på Arendalsuka hvor dette ble diskutert sammen med NHO og Fagforbundet da ved Mette Nord.

30.08.2024
Sist oppdatert: 30.08.2024

Slik det er nå så er en ikke godt nok forsikret gjennom folketrygdloven når en øver og trener utenom de reelle uttrykningene. Prostatakreft som det er vitenskapelig bevist at brannfolk har en mye større sjans for å få i forhold til den gjennomsnittlig befolkning , er ikke å regne som en yrkessykdom. Vi har tapt i retten på dette og vi mener det må en lovendring til.

Fagforbundet Innlandet var på Arendalsuka hvor dette ble diskutert sammen med NHO og Fagforbundet da ved Mette Nord. Lokale tillitsvalgte fra både ambulansen og brann var også med å forklare realitets bilde på dette.

Folketrygdloven § 13-3.Yrkesskade

Med yrkesskade menes en personskade, en sykdom eller et dødsfall som skyldes en arbeidsulykke som skjer mens medlemmet er yrkesskadedekket, se §§ 13-6 til 13-13.

Som arbeidsulykke regnes en plutselig eller uventet ytre hending som medlemmet har vært utsatt for i arbeidet. Som arbeidsulykke regnes også en konkret tidsbegrenset ytre hending som medfører en påkjenning eller belastning som er usedvanlig i forhold til det som er normalt i vedkommende arbeid.

Belastningslidelser som over tid har utviklet seg i muskel-/skjelett-systemet, regnes ikke som yrkesskade. Det samme gjelder lidelser som har utviklet seg som følge av psykiske påkjenninger eller belastninger over tid.

Folketrygdloven § 13-4.Yrkessykdommer som likestilles med yrkesskade

Visse yrkessykdommer som skyldes påvirkning i arbeid, klimasykdommer og epidemiske sykdommer skal likestilles med yrkesskade. Departementet gir forskrifter om hvilke sykdommer som skal likestilles med yrkesskade.

Sykdom som angitt i forskriftene skal godkjennes som yrkesskade dersom

1. sykdomsbildet er karakteristisk og i samsvar med det som den aktuelle påvirkningen kan framkalle,
  2. vedkommende i tid og konsentrasjon har vært utsatt for den aktuelle påvirkningen i en slik grad at det er en rimelig sammenheng mellom påvirkningen og det aktuelle sykdomsbildet,
  3. ymptomene har oppstått i rimelig tid etter påvirkningen, og
  4. det ikke er mer sannsynlig at en annen sykdom eller påvirkning er årsak til symptomene.