Begeistring for KL*AR-systemet

Smilende mann med kort hår svart genser og olabukse står ved et gammelt arkivskap og viser fram noen papirer

KLAR FOR MODERNISERING: Pål Marius Larsen, leder av Fagforbundet Gjøvik, viser fram det gamle saksarkivet, som heretter blir erstattet med det digitale KLAR-systemet. (Foto: Martine Grymyr)

– Enkelt, lettvint og lett å finne fram. Jeg ser bare positive ting med KLAR-systemet, sier klubbleder i Kristiansund kommune, Trine Gjestad Åkvik. Vi har snakka med fire tillitsvalgt om Fagforbundets nye nettportal.

23.07.2024 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 03.09.2024

Jeg tror mange har savna et sånt system, sier Åkvik, om det nye digitale systemet som er i ferd med å tas i bruk av alle klubbtillitsvalgte i forbundet, også kalt KLAR.

KLAR er forkortelsen for klubbstyrets arbeidsrom, og er en nettportal som gir de klubbtillitsvalgte tilgang til medlemmer, et sikkert sted å oppbevare dokumenter og oversikt for å behandle saker og organisere tillitsvalgtarbeidet. I Møre og Romsdal skal programmet tas i bruk for fullt i august.

POSITIV: Klubbleder i Kristiansund kommune, Trine Gjestad Åkvik, ser bare fordeler ved å ta i bruk det nye systemet. (Foto: Martine Grymyr)

Det er veldig enkelt og lettvint lagt opp, dette systemet. Det er forståelig og lett å finne fram i. Vi har hatt ulike personer på opplæring i KLAR. Noen tar det med én gang, mens noen synes det er litt mer vanskelig, sier Åkvik, og fortsetter:

Det gjør det enklere for oss som er hovedtillitsvalgte å følge med på hva de klubbtillitsvalgte trenger. Systemet gjør jobben vår mer oversiktlig, det blir enklere for oss å ha ei hånd på rattet. Jeg ser bare positive ting med dette, sier Åkvik.

Alt på ett sted

Ved Finnmarksykehuset jobber foretakstillitsvalgt og klubbleder Frank Stokvold. Han er like positiv til KLAR-systemet som sin kollega i Kristiansund.

– Jeg gleder meg til KLAR er hundre prosent i bruk hos oss. Her har man god og lett oversikt over de medlemmer man har ansvar for. Det er lett å finne fram i organisasjonskartet til nøyaktig den avdelingen man ønsker kontakt med, og dette gjør til at de tillitsvalgte langt lettere når ut til medlemmer enn før. Samtidig har tillitsvalgte kun tilgang til sitt ansvarsområde og de medlemmer de skal ha kontakt ut mot, forklarer Stokvold.

GLEDER SEG: Frank Stokvold er klubbleder og foretakstillitsvalgt ved Finnmarkssykehuset, og gleder seg til at KLAR kommer i full bruk. (Foto: Privat)

Notater, dokumenter, eposter, og lignende, vil også bli lagt inn i systemet, samlet på ett sted og koblet til det medlemmet det gjelder. De tillitsvalgte kan gi oppgaver, starte og overføre saker, sette frister og følge opp medlemmer på en helt annen måte enn i dag.

– Papirflyten er i ferd med å forsvinne. Det vil derimot generere litt mer ekstra arbeid enn det man er vant med. Når du er på jobb, må KLAR ligge i bakgrunn og du bør være flink med å registrere henvendelser inn i systemet. Det er kanskje litt uvant til å starte med, men blir nok en vane etter hvert. Jo mer man bruker det, jo bedre blir man, råder Stokvold.

Kontinuerlig utvikling

KLAR er et massivt prosjekt, utviklet for klubbtillitsvalgte, i samarbeid med klubbtillitsvalgte. Det er kun klubbtillitsvalgte valgt på arbeidsplassene som får tilgang, og disse får kun tilgang til å se informasjon som er relevant for sin klubb.

Trøndelag var først ut i utrullinga, som trolig ikke er i mål før i 2025.

I Agder, derimot, er de godt i gang med opplæringa. De tok det første steg allerede i april. Det har vært en god prosess, sier Lena Strøyer, som er klubbleder Stiftelsen Kunstsilo i Kristiansand.

– Jeg var heldig og ble trukket ut som testperson før utrulling. Ut fra det jeg fikk høre om KLAR var jeg veldig positivt til å se hvordan det fungerte.

NYTTIG VERKTØY: Lena Strøyer, klubbleder Stiftelsen Kunstsilo i Kristiansand, forteller at KLAR har mange nyttige funksjoner, som hun gjerne skulle hatt for lenge sida. (Foto: Privat)

Systemet er intuitivt, og du trenger ikke være veldig teknologisk kompetent for å kunne bruke alle funksjonene, mener Strøyer.

– Jeg prøver å forme mitt arbeid i KLAR slik at det blir en informasjonsbank for mine etterkommere. KLAR er definitivt et verktøy som profesjonaliserer og organiserer mitt tillitsvalgtarbeid, og jeg skulle gjerne arvet et slik system fra min forgjenger. Det ville ført til mer trygghet og gode rammer rundt tillitsvalgtarbeidet helt fra starten, forteller Strøyer, og avslutter med en oppfordring:

– Alle dere som ikke har tatt i bruk KLAR ennå, det er bare å glede seg!

Vært med på utviklinga

En av de som har vært med i utviklinga av systemet, sitter i Innlandet og heter Pål Marius Larsen. Han er klubbleder i Gjøvik kommune, og har vært del av ei lita gruppe tillitsvalgte som har kommet med innspill og vært prøvekaniner for prosjektet helt fra starten.

– De som utvikler dette er jo ikke tillitsvalgte, så vi har vært ei gruppe med meg og fire-fem andre tillitsvalgte som har kommet med tilbakemeldinger etter hvert som man har lagt til ting, forklarer Larsen.

I Innlandet starta utrullinga av KLAR-systemet i midten av mars. Nå ser Larsen fram til å se systemet i full bruk.

Det var morsomt å ha vært med på utviklinga, veldig stas å bli tatt med og bli brukt. Og jeg synes det var smart å inkludere oss som faktisk skal bruke programmet.

Enklere enn Facebook

Systemet er fortsatt under utvikling, og det finnes en egen knapp i programmet for de som har tilbakemeldinger. Likevel kommer det nesten bare gode skussmål fra de tillitsvalgte som har begynt å bruke KLAR.

SKREDDERSYDD: Leder av Fagforbundet Gjøvik, Pål Marius Larsen, er en av de tillitsvalgte som har vært med å utvikle KLAR-systemet. (Foto: Martine Grymyr)

– De som er framme i skoa har tatt det i bruk når det har vært saker og klubbmøter. Og så er det nok en del som ikke har brukt det noe særlig ennå. Jeg trur de aller fleste kan få til dette. Vi har også tillitsvalgte som ikke er de aller beste teknisk, og de fikk det til. Gå inn og se og trykk, du får ikke gjort noe gærent. KLAR er enklere enn Facebook, oppfordrer Larsen.