– Hele laget var godt representert i Trondheim

Helsefagarbeider Emma Straub på yrkesfagdag i Trondheim

Helsefagarbeider Emma Straub på yrkesfagdag i Trondheim (Foto: Fagforbundet)

- Her får vi virkelig sett det høye nivået norske fagarbeidere har. Det har vi all grunn til å være stolt av, sa faggruppeleder Oscar Aaslund Hovin etter yrkesfagdagen i Trondheim.

03.09.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 03.09.2024

I samarbeid med flere andre fagforeninger i Trondheimsområdet, arrangerte igjen Fagforbundet Trondheim og Fagforbundet Teknisk Fagforening yrkesfagdag ved Nidarosdomen i Trondheim i slutten av august.

Bredde i yrkesfagene

Målsetningen med yrkesdagen var å vise frem noen av de over 180 yrkene Fagforbundet organiserer. Helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, ernæringskokker, renovasjonsarbeidere og bussførere var bare noen av yrkene som var representert.

Representantene hadde med seg ulike rekvisitter som er viktige i deres arbeidshverdag, så de besøkende fikk stifte nærmere bekjentskap med både arbeidshverdagen og kompetansen som ligger til hver yrkesgruppe.

Snart yrkes-VM i Frankrike

World Skills Norway arbeider med å heve kvaliteten på og interessen for yrkesfag, blant annet gjennom yrkeskonkurranser. Emma Straub fra Trondheim har kvalifisert seg til Yrkes-VM i Frankrike i helsearbeiderfaget.

I forkant av Yrkes-VM i Frankrike i midten av september 2024, øver Straub på ulike scenarioer som de fremmøtte fikk ta del av, blant annet akutte tilstander, helseveiledning og rehabilitering. Publikum viste stor entusiasme over å se Straub briljere på scenen.

Helsefagarbeider Emma Straub er klar for yrkes-VM i Lyon i Frankrike
Helsefagarbeider Emma Straub er klar for yrkes-VM i Lyon i Frankrike (Foto: Fagforbundet)

Høyt nivå

- Dette var knallbra! Jeg er utrolig stolt at Emma har kvalifisert seg til Yrkes-VM i Frankrike. Hun er god til å vise bredden i kompetansen til helsefagarbeidere og det høye nivået norske fagarbeidere har, sa Oscar Aaslund Hovin, som er leder i den nasjonale faggruppen for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere i Fagforbundet.