Knivene kvesses før lokale forhandlinger i Oslo kommune

Vidar Evje, nestleder i Fagforbundet Oslo, innleder forberedelsessamling i lokale forhandlinger i Oslo kommune fra 4. - 6. september 2024. (Foto: Martin Halsos)

Tre dagers forberedelser til lokale forhandlinger.

04.09.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 04.09.2024

Fagforbundet Oslo gjennomfører forberedelsessamling i lokale forhandlinger i Oslo kommune fra 4. – 6. september.

130 tillitsvalgte samlet

- Det er velkjent at Fagforbundet Oslo er motstander av lokale forhandlinger, og mener at lønnsoppgjørene blir mest rettferdige når potten fordeles på sentralt nivå. Når det allikevel er avtalt lokale lønnsforhandlinger i Oslo kommune skal selvfølgelig Fagforbundets tillitsvalgte ha en sentral rolle i forhandlingene i de ulike virksomhetene. I den forbindelse er 130 tillitsvalgte samlet i tre dager for å forberede seg til disse, sier Vidar Evje, nestleder i Fagforbundet oslo.

Skal sørge for et mest mulig rettferdig oppgjør

- ​Nå kvesses knivene! Våre tillitsvalgte skal være godt forberedt, for å ivareta medlemmene og sørge for et mest mulig rettferdig oppgjør innen stramme rammer, sier Evje.

- Det blir et stort arrangement. Det varer over tre dager med overnattinger på Thon Hotel Snø på Lørenskog, men det er viktig at vi er godt forberedt. Det er snakk om en pott på 411 264 000 kroner, nesten en halv milliard, som skal fordeles i Oslo kommunes virksomheter. Det blir en stor jobb for de tillitsvalgte, som vil holde på fram til november, avhengig av når de lokale parter velger å gjennomføre oppgjøret, fortsetter han.

Mange år siden sist

- ​Det er mange år siden sist vi har hatt lokale forhandlinger, men med nytt borgerlig byråd var det ikke mulig å unngå i år. Det betyr at kunnskap må oppdateres, og nye tillitsvalgte læres opp. Det er obligatorisk oppmøte, og fra bydelene kommer de hovedtillitsvalgte, fra etatene hovedtillitsvalgte med vara, mens fagforeningene sender opp til to deltakere hver, forteller Evje.

Opplæring i hele forhandlingsprosessen

Han fortsetter: - På samlinga vil det være gjennomgang av retningslinjer og føringer, for hele forhandlingsløpet. Før man setter seg ved bordet må de tillitsvalgte innhente og analysere relevant informasjon. Det må utvikles forhandlingsstrategi og målsettinger. Og de tillitsvalgte må sette seg inn i forhandlingsutvalgenes rolle og mandat.

- Det er viktig å forstå forhandlingene og få det under huden. Alle tillitsvalgte vil delta i gruppearbeid og rollespill i effektiv forhandlingsteknikk, kommunikasjon og håndtering av uenigheter og konflikter underveis. Det tror jeg blir en morsom seanse for alle. Vi har hentet inn erfarne forhandlere som vil gjøre oppgaven mest mulig realistisk basert på tidligere forhandlinger, smiler nestlederen.

Målet er at alle skal være klare for forhandlingene

- ​Det kommer til å bli intensive dager, og Fagforbundet Oslo bruker mye ressurser på denne samlinga. Jeg håper alle de innkalte tillitsvalgte vil føle seg godt forberedt og klare for forhandlingene når samlingen er over på fredag, sier Vidar Evje. - Fagforbundets medlemmer skal vite at våre hovedtillitsvalgte er skodd for å gå inn i de lokale lønnsforhandlingene for å ivareta våre medlemsgrupper best mulig, avslutter han.