Flere arbeidsfolk skal få arbeidsklær

Tohelsefagarbeidereitynneklærisnøen

Fra i vinter: Helsefagarbeider Kathe Andersen og sykepleier Agnete Masternes Hansen er tynnkledde ansatte i hjemmetjenesten i Porsanger. Bildet tatt i forbindelse med en sak i OSS tillitsvalgte, da debatten om arbeidstøy gikk varmt i vinter. (Foto: Ellen Magdalena Sara)

Nå lover Ap-leder Jonas Gahr Støre arbeidsklær til alle yrker, ikke bare byggebransjen. Dette skal sikre at ansatte, spesielt i helse- og omsorgssektoren, får nødvendig utstyr for å jobbe trygt og komfortabelt. Det er musikk i Fagforbundets ører!

05.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.09.2024

Nå skal Arbeiderpartiet programfeste at alle yrker skal ha rett på arbeidsklær.  Leder i Fagforbundet, Mette Nord, mener dette tiltaket er viktig for flere hundretusener av ansatte.

– I dagens ordninger får mannsdominerte yrker alt de trenger, både sommer og vinter, klær og sko, mens kvinnedominerte yrker får knapper og glansbilder. Dette en viktig likestillingssak som med rette skaper et enormt engasjement, sier Mette Nord til NTB.

Mette Nord på turné (sammen med bl.a. Kjersti Stenseng  AP)
Mette Nord har selv bakgrunn som hjelpepleier. (Foto: Renate Tårnes)

Arbeidsgiver har ansvaret, men tar det ikke

Selv om arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidsgiver har et ansvar for å utstyre de ansatte med det de trenger, fungerer det ikke slik i praksis for alle, og mange av Fagforbundets medlemmer blir både våte og kalde i løpet av en vinter på jobb, for eksempel i hjemmesykepleien.

– Dette har vi i Fagforbundet jobba for lenge og det er bra at vi nå blir lytta til. Våre medlemmer trenger riktige arbeidsklær for å kunne gjøre jobben sin, selvfølgelig skal arbeidsgiver sørge for det, sier Mette Nord.

Les hele saken hos Dagbladet Børsen