Bemanningsopprør i barnehagene! Nok er nok!

Foreldreopprøret, Barnehageopprøret, Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo og Utdanningsforbundet Oslo, står bak markeringen. (Foto: Faksimile)

Møt opp 8. september kl. 14. på Eidsvolls plass.

06.09.2024 av Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo
Sist oppdatert: 06.09.2024

Foreldreopprøret, Barnehageopprøret, Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo og Utdanningsforbundet Oslo, inviterer til markering utenfor Stortinget den 8. september kl. 14. Målet er å sette søkelys på behovet for økt bemanning i barnehagene.

Lenke til arrangementet på Facebook.

En sektor under press

Barnehagesektoren er under økende press med mangel på kvalifisert og nok personale, noe som går ut over kvaliteten på tilbudet til barna. Sykefraværet i barnehagesektoren viser at forholdene i barnehagen ikke er gode nok. Stupende tall på barnehagelærerutdanningen og ansatte som slutter i sektoren må tas på alvor. Vi krever politisk handling for å sikre at alle barn får et trygt og stimulerende miljø i barnehagen, og at de ansatte skal ha en arbeidshverdag som ikke går på helsa løs.

Oppfordrer alle til å møte opp

Markeringen vil finne sted utenfor Stortinget søndag 8. september kl. 14. Det vil være appeller fra representanter fra Foreldreopprøret, Barnehageopprøret, Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo, Utdanningsforbundet Oslo, samt en minikonsert med Meg og kammeraten min.
Det blir ansiktsmaling, boller og kaffe.

Vi oppfordrer alle som bryr seg om barns fremtid til å møte opp og støtte kravet om økt bemanning i barnehagene.

Om arrangørene

Foreldreopprøret er en landsomfattende bevegelse som kjemper for bedre vilkår i barnehagene. Barnehageopprøret er en grasrotbevegelse av barnehageansatte. Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo er Fagforbundets største fagforening og
organiserer ansatte i oppvekstsektoren, og Utdanningsforbundet Oslo representerer ansatte i utdanningssektoren.