Et nødvendig skritt videre for reellt mangfold blant ansatte i bispedømmene.

Leder Thore Wiig Andersen KM24

Leder Thore Wiig Andersen KM24 (Foto: Fagforbundet teoLOgene)

Det kommer frem i Vårt Land 7.september  at bispedømmene i Dnk har blitt oppfordret til å ta i bruk en mangfoldserklæring. Fagforbundet teoLOgene synes dette er svært gledelig og er en helt nødvendig konkret oppfølging av KM vedtak på feltet. Fagforbundet teoLOgene anbefaler alle bispedømmeråd til å ta inn mangfoldserklæringen.

08.09.2024
Sist oppdatert: 08.09.2024

Den norske kirke har en jobb å gjøre for å skape en mer mangfoldig arbeidsplass. En del bispedømmer har stort forbedringspotensial fremover for å få frem et positivt mangfold blant sine ansatte. Det er forskjeller på bispedømmene når det handler om hvor bredt de rekrutterer ift mangfold.  Brei rekruttering og inkludering av ulike ansatte, er viktig både for troverdigheten til Dnk som en inkluderende arbeidsplass for alle og også når det gjelder å gjenspeile det positive mangfoldet vi har i samfunnet vårt.

Den nye mangfoldserklæringen handler om at bispedømmene skal være en arbeidsplass med rom og respekt for mangfold, uavhengig av etnisitet, alder, kjønnsidentitet, funksjonsevne eller legning.

Våre tillitsvalgte i bispedømmene vil følge tett med på utviklingen på likestilling, inkluderings og mangfoldsfeltet i bispedømmene.

Fagforbundet teoLOgene mener også at mangfoldskompetanse i lederstillinger særlig med personalansvar i Dnk, må vektlegges sterkt ved ansettelser.

For Fagforbundet teoLOgene

Thore Wiig Andersen