Innlegg om prioritering kirkelig økonomi Vårt Land 10.9.24 fra leder

Leder Fagforbudet teoLOgene

Leder Fagforbudet teoLOgene (Foto: Fagforbundet teoLOgene)

Et varsko til Kirkemøte 2025 fra førstelinjen i kirken. Som HTV i rettssubjektet Dnk for Fagforbundet og leder i Fagforbundet teoLOgene som organiserer prester og teologer i Norge, møter jeg daglig rapporter fra medlemmer i hele landet, om den veldig krevende situasjonen, bla ift bemanning og arbeidstrøkk ute i førstelinjen. Situasjonen var allerede utfordrende flere steder, før ytterliggere kutt kom og der det de fleste steder blir implementert med bla nedtrekk i prestestillinger i bispedømmene, fom i høst. Jeg hører om flere som synes at strikken nå blir strukket for langt og er slitne i prestetjenesten.

10.09.2024
Sist oppdatert: 10.09.2024

Signalene fra nyvalgt kirkerådsleder ift prioritering av lokalkirke og førstelinje er positive, men det er viktig nå at det tas tydelige strukturelle omprioriteringsgrep som monner.
Kjetil Haga, kirkeverge i Oslo hadde i innlegg Verdidebatt 4.9 gode og konstruktive innspill når det gjelder nødvendige tiltak. Haga har helt rett i at  en stor andel av Dnks budsjett går til nasjonale funksjoner. Av tiltakene Haga trekker frem, vil jeg særlig be kommende KM å se på om det riktig å øke kostnadene til sentralkirkelig møtegodtgjørelse og frikjøp av folkevalgte, i en tid med så store økonomiske utfordringer? Hvilken signaleffekt gir dette til lokalkirke og førstelinjens frivillige og ansatte?
Vi mener også det er helt legitimt i krevende økonomiske tider som merkes sterkt i lokalkirken å spørre om Kirkerådets avdeling for kirkefag og økumenikk trenger hele 28 årsverk? Når det kuttes i operative menighetsprestestillinger der kirke skje, må det være legitimt å stille spørsmål til dette tallet.
Haga stiller også etter vårt syn helt nødvendige spørsmål knyttet til det økende kostnadsnivået knyttet til  Den norske kirkes beslutningsstruktur, som bare blir mer og mer topptung. Vi mener at det ligger store innsparingsmuligheter i forenkling av kirkevalg. En kan forenkle dette og redusere kostnadsnivået, uten at det skal svekke lokademokratiet. Vi har tidligere stilt spørsmål til om det bla er nødvendig å gjennomføre Kirkemøte med det høye kostnadsnivået hvert år.
Kirkens kommunikasjonsarbeid bør primært legges lokalt. Det er lokalt folk møter kirken sin. En kunne ha skapt mye god samfunnskontakt hvis mer penger som brukes til en stor kommunikasjonsavdeling i Kirkerådet legges til lokalkirken, der kirke skjer. Lokalkirken kjenner best sitt lokalsamfunn, og noe styrking av ressurser på kommunikasjon her ville blitt billigere. Det ville mest sannsynlig være mer nyttig enn å bruke mye ressurser på dette nasjonalkirkelig.
Jeg har nå bak meg snart fem år som nasjonal tillitsvalgt i Dnk for prester. Jeg har aldri opplevd situasjonen ute i lokalkirken som mer krevende enn nå for de ansatte. Våre tillitsvalgte gjør en stor jobb lokalt for å sikre gode prosesser i utfordrende tider i hele landet. Mange finner det i dagens arbeidssituasjon veldig vanskelig å få tid til å ivareta sine tillitsverv på tilfredsstillende vis, paradoksalt når situasjonen i bispedømmene krever mer tillitsvalgtarbeid.
Jeg mener nå at Kirkemøte i 2025 må ta ansvar ved å gjøre klare tydelige prioriteringer. Nå må prioriteringene snus tydelig til beste for lokalkirken. Det er der kirken lever og skal leve videre i hele landet. Jeg håper Kirkemøte 2025 tar dette helt nødvendige styringsansvaret.
Thore Wiig Andersen
Leder Fagforbundet teoLOgene
HTV for Fagforbundet rettsubjektet Den norske kirke.