En ideell løsning på husleiekrisa

Boligstiftelsen NSB-POST-TELE leier ut Kjelsåsveien 141B rimelig til sine medlemmer i inntil fem år. (Foto: Martin Halsos)

Fagforbundet Post Oslo og Omegn leier ut boliger til medlemmene.

11.09.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.09.2024

Det er boligkrise i Oslo og Akershus. Mange medlemmer sliter med å finne et sted å bo på grunn av høye bolig- og leiepriser. Men det finnes alternativer. Fagforbundet Post Oslo og Omegn tilbyr utleieboliger til kostpris til medlemmer gjennom Boligstiftelsen NSB-POST-TELE.

Stort behov for boliger første til stiftelsen

- Bakgrunnen for Boligstiftelsen NSB-POST-TELE var et stort behov for boliger til innflyttede ungdommer i Oslo som jobbet i statsetatene NSB, Postverket og Televerket. Tidligere hadde man hatt et utleietilbud for ansatte. Det ble avviklet, fordi det ikke ble sett på som nødvendige utgifter. Men behovet var fortsatt der. Forbundene i Posten tok da et initiativ for å se hva som kunne gjøres. Det ble etablert et samarbeid med fagforeningene i NSB og Televerket. Til slutt gikk vi sammen om en boligstiftelse for utleie, som fikk navnet Boligstiftelsen NSB-POST-TELE. Stiftelsen fikk bygslet tomt av NSB på Kjelsås og på Lørenskog. Vi fikk lån til ungdomsboliger fra Husbanken. Det første bygget sto ferdig i 1984. Det ligger på Kjelsås med 80 boenheter. Tre år senere ble det etablert 25 nye boenheter på Lørenskog, forteller Stein Erik Hauge, medlem i stiftelsesstyret og medlem av Fagforbundet Post Oslo og Omegn.

Her kan du lese mer om boligstiftelsen

Populære boliger

- Stiftelsen har et eget styre og en forretningsfører som har ansvar for utleie og daglig drift. Utleie skjer etter søknad og ventelister. Leiekontrakten er på fem år og boenhetene er opp til 57 kvm. Boligene er populære. For mange er leiemarkedet det eneste alternativet til egen bolig. Det gjelder særlig single, skilte og folk med innvandrerbakgrunn. I tillegg kommer lærlinger og studenter, sier Hauge.

Heldig leietaker

- Som medlem i Fagforbundet Post Oslo og Omegn har jeg vært så heldig å leie av Boligstiftelsen NSB-POST-TELE. Jeg har fått mulighet til å spare til egen bolig, på grunn av rimelig husleie. Nå har  jeg kjøpt egen leilighet uten hjelp fra foreldre. Stiftelsen er etter min mening det beste medlemsgodet fagforeninga har, ved siden av tariff og tillitsvalgte! Jeg har mange venner i andre fagforeninger som gjerne skulle hatt samme mulighet, forteller Cathrine Slettebakk, leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo.

En bærekraftig løsning på boligkrisa

- Egne ideelle boligstiftelse i regi av fagforeningene, eller arbeidsgiver, mener jeg er en smart løsning for utleiemarkedet. I tillegg må det bygges flere student- og lærlingeboliger. I dag snakker noen om å  plassere studentboliger sammen med sykehjem. Hva om de som jobber på sykehjemmet kunne fått tilbud om rimelige utleieboliger av arbeidsgiver ved å bygge noen ekstra etasjer på taket? Det hadde vært noe, sier Slettebakk.

Signer Fagforbundet Ungs kampanje for en rettferdig boligpolitikk

Bolig blir et tema i ungdomspartidebatten 26. september

- Den 26. september inviterer ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo og LO Oslo og Akershus til partidebatt på Chateu Neuf på Majorstua. Du får sjans til å spørre politikerne direkte om bolig, ved siden av arbeidsliv og utdanning, som er tema for debatten. avslutter Cathrine Slettebakk.

Her finner du mer informasjon om Ungdomsdebatten 26. september.