Reddet jobben med studietilbud fra Fagforbundet

Tone Hansen under samling på Fagforbundet og Høgskolen i Innlandets studie Prosjektledelse i offentlig sektor (Foto: André Haugen/Fagforbundet)

Det er mange fordeler ved å melde seg på Fagforbundets studietilbud. For Tone Hansen var det avgjørende for at hun beholdt jobben.

11.09.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 13.09.2024

I en årrekke har Fagforbundet og Yrkesseksjon kontor og administrasjon tilbudt ulike deltidsstudier i samarbeid med Høgskolen i Innlandet, med varierende innhold og omfang.

– For meg har dette vært en av de viktigste fordelene ved å være medlem i Fagforbundet, sier Tone Hansen.

Den tidligere hjelpepleieren fikk for mange år siden en synsnedsettelse, og omskolerte seg slik at hun kunne jobbe på kontor. Siden har hun fortsatt å bygge på med kompetanse, med god hjelp av Fagforbundet.

Studiene reddet jobben

Gjennom forbundet og Høgskolens tilbud startet hun i 2013 på det som i 2018 ble til en fullverdig bachelorgrad. I 2017 var det en omfattende omorganisering på arbeidsplassen, og to av tre konsulenter mistet jobben.

– Men jeg beholdt den, fordi jeg var i gang med å ta en bachelor. Hadde jeg ikke starta med det, så hadde jeg også vært overtallig, sier Tone.

– Det sier noe om verdien av å etter- og videreutdanne seg i løpet av livet.

Nå er hun «fersk» student på Prosjektledelse i offentlig sektor, som hadde oppstart tidligere i september. Studiet utgjør 7,5 studiepoeng. Studiet er hovedsakelig nettbasert, med avsluttende eksamen i november/desember. Men det hele startet med en fysisk samling over to dager.

Lekende undervisning

Her ble studentene introdusert for pensum, og ble satt sammen i grupper for å diskutere og jobbe fram et fiktivt prosjekt, som man kanskje kan bygge på i framtiden.

– Prosjektarbeid kan være veldig vanskelig, men her får vi verktøy som man bruke. Og man får innsikt i hvordan man selv er som person i et prosjekt.

Tone skryter også fælt av faglærer Erik Larsen, som hun sier har en praktisk tilnærming til undervisningen som gjør at det stoffet blir «lekende».

Nye muligheter hvert semester

– Tilbudet er fantastisk. Samlingen skaper samhold. Vi er mange fra forskjellige bakgrunner, med forskjellig kompetanse. Men samtidig har vi et felles mål, kan backe hverandre og bli gode, sier Tone.

Samtidig er en god porsjon av studentene «godt oppi årene», som hun sier.

– Det er aldri for sent.

Selv om det ikke lengre er mulig å ta en hel bachelorgrad gjennom Fagforbundets tilbud, vil det komme nye muligheter for etter- og videreutdanning i samarbeid med Høgskolen i Innlandet hvert semester. Så følg med!