Ep. 15 Når ulykken skjer på jobb

Rådgiver Ingrid Wergeland, Fagforbundets advokat Anne Gry Rønning Aaby og nestleder Helene Skeibrok. (Foto: Lars Helgerud)

Om du skader deg på jobb, skal du få yrkesskadeerstatning. Men er det sånn i praksis?

11.09.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 12.09.2024

I denne ukas episode av podkasten Hele laget er Fagforbundets advokat Anne Gry Rønning Aaby gjest. Hun vet mer enn de fleste om yrkesskadereglene, etter å ha representert medlemmer i rettssaker på flere nivåer, helt opp til høyesterett.

Hull i regelverket

Mange yrkesgrupper opplever dårlig dekning både for skader og sykdommer, selv om de skjer på jobb. Regelverket rammer særlig kvinnedominerte yrker hardt. Nå har regjeringen annonsert at den vil forbedre reglene, men det har allerede kommet noen bemerkninger til regjeringens forslag.

Hør episoden, denne blir du engasjert og opplyst av!

I denne episoden vil du få høre hvilken forskjell utgjør det om man får yrkesskadeforsikring eller ikke, om det stemmer at de som har størst risiko for å skade seg har dårligst vern, hvorfor er politiet sikret yrkesskadedekning på øvelser, men ikke brannfolk eller ambulanse og hvordan domstolene begrunner at noen kan bli lam av en ulykke på jobb og likevel få avslag på yrkesskadedekning.

Tunge løft og høy risiko

Blant Fagforbundets 410 000 medlemmer er det folk som tar tunge løft i helse- og omsorgstjenesten, ansatte innen barnevern, psykiatrien og på skoler som utsettes for vold og psykisk belastning, ansatte i beredskapsyrker som brann- og ambulansepersonell, blant flere.

Mange av disse har relativt høy risiko for å bli skadet eller syk på jobb. Alt for mange som blir syke eller skadet på jobb – mens de utfører jobben sin – får avslag på yrkesskadeerstatning. Derfor er dette en viktig sak for Fagforbundet.

Trykk abonnér eller Følg på «Hele laget» i podkastspilleren din.

Musikken er laget av Panzerpappa. Produsent er Lars Helgerud. Programledere er Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet og Ingrid Wergeland, rådgiver i Fagforbundet.

Hele laget kommer hver torsdag der du hører podkast.