Hvordan blir man verdens beste helsefagarbeider?

Kvinneleg helsefagarbeidar sit til venstre ved eit bord med ein penn i handa På andre siden sit ein pasient i rullestol Pasienten er mimikklaus og høgre hand kvilar på bordet

Emma Straub, vår utøver i helsearbeiderfaget på første dag av yrkes-VM i Lyon, 2024. (Foto: WorldSkills Norway)

Nå (10. – 15. september) er yrkes-VM i full gang i Lyon. Men hvordan fungerer yrkeskonkurranser?

11.09.2024 av Ingvar Skjerve & Eskild Hustvedt
Sist oppdatert: 18.09.2024

Emma Straub tok bronsemedalje i EM i 2023. Hun konkurrerte da med brudd(!) i ankelen. I år konkurrerer hun i yrkes-VM.

Yrkeskonkurranser er en måte for unge, dyktige fagfolk å vise fram faget sitt. Konkurransene skal bidra til rekruttering og synliggjøring av yrkesfag, og bidra til det som blir kalt «fremragende yrkesutøvelse».

Denne artikkelen vil gi deg innsikt i hvordan det går for seg når verdens beste helsefagarbeider skal kåres, hvordan yrkeskonkurranser er organisert og hva som er kriteriene for å hevde seg i slike konkurranser.

Organisasjonen WorldSkills

De internasjonale yrkeskonkurransene organiseres av WorldSkills. Det er en internasjonal organisasjon, med nasjonale avleggere over hele verden. WorldSkills Norge arrangerer Norgesmesterskapet og organiserer det norske ykreslandslaget.

Bak World Skills står Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Utdanningsdirektoratet, Kommunesektorens Interesseorganisasjon (KS) og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.

Om du sikter mot yrkes-VM er Yrkes-NM starten. Ungdom fra heile landet konkurrerer i faget sitt om tittelen norgesmester. Den som vinner NM kan bli sendt til yrkes-VM og yrkes-EM. Vil bli deltaker i Yrkes NM, må du først vinne fylkesmesterskapet i ditt fylke. Fylkesmesterskapet arrangeres av fagforeningene og arbeidsgiverorganisasjonene i samarbeid.

Slik konkurrerer helsefagarbeiderne

Jenny er ekspert (dommer) på yrkes-VM 2024, og er også Norges utøver, Emma Straub, sin trener.
Jenny er ekspert (dommer) på yrkes-VM 2024, og er også treneren til Emma Straub, den norske utøveren. (Foto: Eskild Hustvedt/Fagforbundet)

Konkurransen er bygd opp av ulike case med skuespillere som skal spille at de har noen bestemte helseutfordringer. Fagdommere følger nøye med og gir utøverne poeng ut ifra veldig bestemte kriterier. De vektlegger særlig tekniske ferdigheter, at man gjør riktige prioriteringer og følger korrekt prosedyre for eksempelvis håndhygiene. Utøverne skal håndtere situasjonen helt som om den var ekte, både i hvordan de gjennomfører prosedyrer og hvordan de kommuniserer med pasienten, i tillegg er dokumentasjon også en viktig del av arbeidet som helsefagarbeider, så de må også skrive et journalnotat.

På engelsk heter kategorien de norske helsfagarbeiderne konkurrerer i «health and social services». I WorldSkills i år konkurerer deltakerne i fire kategorier: sykehus, hjemmesykepleie, akuttsykepleie og sykehjem.

De som konkurrerer i EM og WM (EuroSkills og World Skills) er å regne som toppidrettsutøvere. Emma Straub har trent jevnt og trutt, helt siden EM, sammen med sine trenere Jenny Marlén Fossan og Stine Kipperberg.

Lokale yrkeskonkurranser

De aller fleste som er med å konkurrer i konkurranser i Norge sikter selvfølgelig ikke mot EM eller VM. De er med fordi det er en fin mulighet til å treffe andre, unge yrkesutøvere fra andre deler av fylket og landet vårt, og fordi det gir en mulighet til å vise fram og utvikle seg i faget sitt.

Om du synes det høres interessant ut kan du ta kontakt med lederen av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet i ditt fylke. Fagforbundet er med på å arrangere fylkesmesterskap rundt om i Norge, hvor vinneren i det enkelte fylket kvalifiserer seg til EM. Man kan være med enten som utøver, en observatør, dommer eller annen frivillig.

Å være på en yrkeskonkurranse er en opplevelse som vi vil anbefale, det trenger ikke være nasjonalt eller internasjonalt. Du vil uansett få se mange dyktige, unge fagfolk som viser fram faget sitt, noe som vil kunne få selv den ivrigste kyniker til å bli positiv på vegne av framtida.