Fagforbundet vil fjerne vektgrense for løyve i varebilbransjen

Fagforbundet vil ha løyveordning for hele varebilbransjen.

Fagforbundet vil ha løyveordning for hele varebilbransjen. (Foto: Jan Lillehamre)

Fagforbundet er veldig glad for at regjeringen har begynt å rydde i en uryddig bransje, men mener den foreslåtte vektgrensa for løyvekrav må fjernes. Vektgrensa flytter bare useriøse aktører over i mindre biler.

12.09.2024 av Marius Weisæth, forbundssekretær
Sist oppdatert: 16.09.2024

Fagforbundet er veldig glad for at regjeringen har begynt å rydde i en uryddig bransje. Løyveplikt for budbiler er et viktig steg for å hindre sosial dumping i transportsektoren, fremme bedre arbeidsforhold og like konkurransevilkår i varebilbransjen.

Forslaget innebærer innføring av løyveplikt for nasjonal godstransport med motorvogn med tillatt totalvekt over 2500 kg og opp til 3500 kg.

Vil ha lavere vektgrense

Vi står fritt til å fastsette vektgrensen for når løyveplikt inntrer. Statens vegvesen argumenterer med at det er de tyngre varebilene som direkte konkurrerer med tungtransport med kjøretøy over 3500 kg, og etter deres vurdering er det naturlig å ha en lik vektgrense for nasjonal og internasjonal godstransport som utløser løyveplikt.

Dette er Fagforbundet dypt uenig i og vil fjerne den nedre vektgrensen. Fagforbundet ser det som høyst sannsynlig at innføring av løyveplikt fra 2500 kg vil føre til endring i markedet ved at mindre pakker og tjenester blir utført av mindre varebiler slik som for eksempel Renault Kangoo og Peugeot Partner som har en totalvekt under 2500 kg og med stor lastekapasitet.

Nederland og Sverige har lavere vektgrense

Vi ser ikke logikken slik det argumenteres for i høringsnotatet at det er naturlig med samme vektgrense for nasjonal og internasjonal godstransport med varebil. Sverige har ingen nedre vektgrense for løyve, Nederland har 500kg. Norge står derfor helt fritt innenfor EØS til å sette en egen nasjonal vektgrense for løyve som er «strengere» enn for grenseoverskridende transport.

Når man tetter et hull, som i høringsnotatet fra vegvesenet foreslår, vil de som ikke liker lover og regler lete etter et annet. Vi mener den foreslåtte vektgrensa bare flytter du useriøse over i mindre biler.

Løyve hindrer arbeidslivskriminalitet

Varebilbransjen vil fremdeles være et sort hull uten tilstrekkelig med reguleringer, hvor arbeidslivskriminalitet vil blomstre om vi ikke innfører løyve for alle varebiler.

Et løyve bør inneholde

• Selskapsregistrering
  • Økonomisk soliditet
  • Vandel
  • Kompetanse

Hvorfor løyve er viktig for alle som driver varetransport

• Kunne identifisere sjåføren.
  • Soliditet - hva enkeltmannsforetaket eller aksjeselskapet tåler.
  • Beviselig og formell kompetanse til å utføre arbeidet sitt.

Dette er de viktigste punktene Fagforbundet vil ha på plass for å hindre sosial dumping og useriøse aktører i varebilbransjen

• Løyveordning
  • HMS-kort