Hvordan sikre mangfold i fagforeninga

25 medlemmer og tillitsvalgte møtte opp da Mangfoldsnettverket i Fagforbundet Oslo hadde miniseminar. (Foto: Randi Færevik)

Miniseminar om rasisme og diskriminering ble avholdt 10. september.

12.09.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.09.2024

- Mangfoldsarbeid er en viktig del av jobben vår som tillitsvalgte. Det ble et fint seminar med 25 medlemmer og tillitsvalgte den 10. september. Tema for dagen var rasisme, diskriminering i arbeidslivet og tillitsvalgtes rolle. Vi fikk et kurs om inkludering i regi av LIN likestilling, inkludering og nettverk. Det var verdifullt. Målet deres er å bidra til å inkludere flerkulturelle borgere i det norske samfunn. Det ble gode og interessante diskusjoner på seminaret. Deltakerne avsluttet med å ønsket seg flere av denne type samlinger, forteller Randi Færevik, medlem i Mangfoldsnettverket i Fagforbundet Oslo.

Ansvar for å støtte våre kamerater

- Fagforbundet har et stort mangfold av medlemmer, men dessverre er ikke bredden i medlemmene godt nok representert blant tillitsvalgte. Det er også en utfordring at organisasjonsgraden er lavere for innvandrere som ikke er fra Norden. Det er mange årsaker til det. Minoriteter har ofte et annet utgangspunkt. Ved siden av alt det majoriteten har å slite med, har minoriteter en ekstra bekymring om å ikke være god nok. Det kombinert med frykt for hat og motstand, fordi man er annerledes, kan det føre til at man ikke vil skille seg ut som fagorganisert, eller ved å ta på seg tillitsverv. Her har vi en viktig rolle som medlemmer, kollegaer og tillitsvalgte til å oppmuntre, støtte og hjelpe våre kamerater, sier Færevik.

Verktøy finnes

- Heldigvis har vi verktøy. Nå er det snart tid for valgkomitéarbeid i fagforeningene. På seminaret ble en praktisk veileder for valgkomitéarbeid presentert. Den gir gode råd til både styret og valgkomitéen for å få flere minoriteter inn i styrer og tillitsverv. Opplæring og inkluderende samlingspunkt er nøkkelord i veilederen. Min oppfordring til alle styrer er å sette seg inn i veilederen. Det blir en spennende tid fram til årsmøtesesongen i begynnelsen av 2025, avslutter Randi Færevik.

Her er lenke til Mangfold i fagbevegelsen - En praktisk veileder for valgkomitéarbeid.