Fare for teaterstreik

De ansatte på turnéteatrene tilbringer mye tid på reise.

De ansatte på turnéteatrene tilbringer mye tid på reise. (Foto: Fagforbundet Teater og Scene)

Tirsdag 17. september møtes partene i Teateroverenskomsten hos Riksmekleren. Hvis det er ikke blir enighet vil det bli streik på flere teatre. Stridens kjerne er arbeidsvilkår for ansatte som reiser på turné.

13.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.09.2024

Vårens lønnsforhandlinger for ansatte ved 20 teatre endte med brudd. Den største uenigheten gjelder hvordan reisetid for ansatte som er på turné skal registreres.

Teknikere på turné får i dag bare registrert ett kvarter for hver time de tilbringer i turnébussen.

– Vi jobber for en løsning som både ivaretar de ansatte på en god måte og imøtekommer teatrenes behov. Vi håper på et godt utfall av meklingen, og at vi unngår streik, sier Odd Haldgeir Larsen, som leder forhandlingene for Fagforbundet.

Fagforbundet har i flere år jobbet for å endre disse bestemmelsene i avtalen, som de ansatte opplever som svært urimelige.

– Medlemmene våre ute på turné har allerede en svært belastende arbeidshverdag, og er borte fra hjemmet i lange perioder. Da er det viktig at arbeidsvilkårene gjenspeiler dette. Vi håper dette kan løses med hjelp fra mekler, sier Mari Røsjø, leder for Fagforbundet Teater og Scene.

Disse kan bli berørt

I forkant av mekling er det sendt ut plassfratredelse. Hvis meklingen ikke fører fram, vil i første omgang 56 medlemmer i Fagforbundet være i streik fra arbeidsdagens start onsdag 18. september.

Følgende teatre vil i første omgang bli berørt:

• Riksteatret
  • Nordland Teater
  • Turnéteatret i Trøndelag

Teateroverenskomsten er en avtale mellom LO Stat/Fagforbundet og arbeidsgiver Spekter/teatrene. Fagforbundet forhandler sammen med NTL og Creo.