Streikemarkering for BPA

Streikeleder Jane Høst holder appell på Fagforbundets markering av BPA-streiken på Youngstorget (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

– Lik lønn for likt arbeid, det skal vi ha! Det sa streikeleder Jane Høst under Fagforbundets markering av BPA-streiken på Youngstorget fredag 13.september.

13.09.2024 av informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.09.2024

Fredag 13.september holdt Fagforbundet streikemarkering på Youngstorget for våre medlemmer som jobber som brukerstyrte personlige assistenter i NHO-området, som fra 12.september av ble tatt ut i streik.

Historisk

Det er første gang at yrkesgruppa Brukerstyrte Personlige Assistenter (BPA) er i streik, og dermed er det også en historisk streik. Striden står om lønn – og at yrkesgruppa skal ha samme lønn som BPA-er med samme type jobb i virksomheter under hovedorganisasjonen Virke.

Jane Høst - streikeleder for BPA-streiken
Jane Høst - streikeleder for BPA-streiken (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

– Alle fortjener en lønn som man kan leve av, et arbeidsliv som man kan være stolt av og man fortjener å bli tatt på alvor og ha respekt hos arbeidsgiver, også innenfor privat sektor. Det sa streikeleder Jane Høst til de frammøtte: En solid gjeng som hadde samlet seg på imponerende kort forvarsel for å delta i markeringen.

Uforståelig og uakseptabelt

I tillegg til Høst holdt også LO-nestleder Sissel Skoghaug og Fagforbundets Anne Green Nilsen hver sin appell. Skoghaug var opptatt av å understreke at selv om gruppa med streikende er en liten én, så er det et stort fellesskap som står rundt dem:

– Dere har hele LO-familien i ryggen. Dere skal ikke føle dere alene, for som alle i LO-familien vet så er vi sterkere sammen!

Nestleder i LO, Sissel Skoghaug, holdt en engasjerende appell på markeringa av BPA-streiken (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

Også Fagforbundets egen Anne Green Nilsen var tydelig i sin appell:

– Denne tariffavtalen ble oppretta i 2022, med NHOgeneo, så den har levd i to år. Og nå, under hovedoppgjøret i 2024 er vi altså i streik. Og man kan lure på hvorfor det. Hvorfor kan man ikke si ja til at dere skal ha den samme lønnsutviklinga som de som vi har en tariffavtale med i Virke? Det er uforståelig, og slettes ikke akseptabelt for oss!

Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg holdt en sterk appell på markeringa av BPA-streiken (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)