Resultat i lønnsoppgjøret for FUS-barnehager

Kom i mål etter en lang dags forhandlinger: f.v Stian Bryde-Erichsen (Fagforbundet), Kristina Brovold Liknes (Utdanningsforbundet), Pål Karlsvik-Jørgensen (Utdanningsforbundet), Christine Ugelstad Svendsen (Delta) og Magnus Langstrand (Fagforbundet). (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Fagforbundet er i havn med lønnsoppgjøret i FUS-barnehagene. Resultatet er på linje med oppgjøret for PBL-barnehagene, med generelle tillegg på minimum 18 000 kroner.

16.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.09.2024

I tillegg til å sikre økt kjøpekraft kom partene til enighet om å innføre fellesordningen for AFP fra 1. mars 2024.

– Vi er fornøyd med å ha sikret de ansatte i FUS-barnehagene et lønnsoppgjør på linje med PBL-barnehagene og kommuneoppgjøret. I tillegg har vi jobbet med pensjon, og fått på plass AFP med virkning fra 1. mars 2024, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Magnus Langstrand.

Lønnstillegg gjeldende fra 01.05.24

PBL lønnstillegg

Gå til temaside FUS-barnehagene for lønnstabell i nettversjon

Økte satser for tilleggs- og videreutdanning

Ansatte i stillinger i kategori fagarbeider, eller i ulike stillinger med krav om høyskoleutdanning, herunder styrer med godkjent utdanning og som har relevant tilleggs-/videreutdanning tilsvarende 30/60 studiepoeng (10/20 vekttall), eller fagskole av et halvt/ ett års varighet, skal ha minst kroner 13.000/26.000 pr. år i tillegg til minstelønn.

Kompetansehevingstiltak

Partene er enige om at arbeidstakerne stimuleres til å øke sine kunnskaper og styrke sin kompetanse, samt at barnehagene vektlegger målrettet og planmessig opplæring og utvikling av sine ansatte gjennom interne og/eller eksterne tilbud, herunder arbeidsplassbasert opplæring.

Virksomheten og den enkelte har hver for seg og i fellesskap et ansvar for å ivareta kompetanseutviklingen.

Fagforbundet forhandlet sammen med Utdanningsforbundet og Delta.

Arbeidsgiver- og arbeidstakersida i FUS-forhandlingene
Arbeidsgiver- og arbeidstakersida i FUS-barnehagene møtes til forhandlinger. F.v Stian Bryde-Erichsen (Fagforbundet), Magnus Blikshavn (FUS), Steffan Antonsen (FUS), Magnus Langstrand (Fagforbundet), Pål Karlsvik-Jørgensen, (Utdanningsforbundet), Christine Ugelstad Svendsen (Delta), Kristina Brovold Liknes (Utdanningsforbundet) og Stein Lier Hansen (FUS). (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)