Enighet i lønnsoppgjøret for teatrene

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon under mekling i Teateroverenskomsten.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon under mekling i Teateroverenskomsten. (Foto: Kristian Brustad/LO Stat)

Etter en krevende mekling kom partene i Teateroverenskomsten til enighet natt til 18. september.

18.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.09.2024

Da forhandlingene brøt sammen før sommeren, var stridens kjerne knyttet til reisetid på turné. I dag får ansatte kun registrert ett kvarter for hver time de tilbringer i turnébussen. Fagforbundets krav var at reisetid skulle registreres time for time.

– Vi hadde håpet å finne en løsning på spørsmålet om reisetid i årets oppgjør, men det var dessverre ikke mulig å få til. Vi skal fortsette arbeidet fram mot våren og jobbe sammen med Spekter for å sikre at vi har et omforent kunnskapsgrunnlag, sier Nora Hagen, som har ledet forhandlingene for Fagforbundet.

Nye forhandlinger til våren

Kravet om reisetid har vært viktig for Fagforbundets medlemmer i flere år, og er noe som må løses.

Partene har nå avtalt en forpliktende prosess der de sammen skal vurdere konsekvensene av kravet fram mot mellomoppgjøret til våren, da det blir forhandlinger med konfliktrett.

Det er avtalt at forskerne i Fafo og Riksmekleren skal inviteres til å bistå i prosessen.

– Vi er glade for at vi kan få bistand. Vi håper deres bidrag gjør at vi får et godt grunnlag til en løsning. Vi kommer til å forfølge arbeidet fram mot vårens oppgjør, sier Mari Røsjø, leder i Fagforbundet Teater og Scene.

Lenge borte fra familien

Medlemmene opplever det som urimelig at de kun får registrert et kvarter av hver time i bussen.

– Det er en svært belastende hverdag for medlemmene ute på turné. De er borte fra hjem og familie i lange perioder av gangen. Etter forhandlingene om denne delen til våren, håper vi på arbeidsvilkår som gjenspeiler belastningen, sier Røsjø.

Hun er fornøyd med det øvrige resultatet i lønnsoppgjøret:

• Det gis et generelt tillegg på 26.900 kroner til alle ansatte, med virkning fra 1. april 2024
  • Skifttillegget øker med 5000 kroner fra 1. april 2024
  • Det tilføres 12 nye lønnstrinn
  • Ansatte skal godtgjøres for bruk av egen mobiltelefon i arbeidet
  • Et partsutvalg skal vurdere Fagforbundets lønnsbestemmelser, med frist 31. desember 2025

Resultatet skal nå ut på uravstemning blant medlemmene.

Protokoll og Riksmeklerens møtebok

Teateroverenskomsten omfatter 20 teatre, og er en avtale mellom LO Stat/Fagforbundet og Spekter/teatrene. Fagforbundet forhandlet sammen med NTL og Creo.