LO i Oslo heier på BPA-ene

LO Folkets hus i Oslo

LO Folkets hus i Oslo (Foto: LO)

Støtteuttalelse fra LO i Oslo vedtatt 16. september 2024.

18.09.2024
Sist oppdatert: 18.09.2024

LO i Oslo heier på brukerstyrte personlige assistenter (BPA) i tariffoppgjøret!

Torsdag 12. september startet en viktig streik hvor brukerstyrte personlige assistenter (BPA) i NHO-området krever like mye som andre BPAer fikk i årets lønnsoppgjør, og dermed sikre økt kjøpekraft. Streiken gjelder en gruppe arbeidstakere som er viktige for mange som trenger assistanse i hverdagen for et bedre liv.

LO i Oslos styre støtter helhjertet opp om at også brukerstyrte personlige assistenter skal få økt kjøpekraft, på linje med andre i årets oppgjør. Det er smålig at arbeidsgiversiden, ved NHO, ikke kan godta dette rettferdige kravet. Ansatte innenfor BPA har lav lønn, og er blant de som rammes hardest av prisstigning og det trengs derfor lønnsoppgjør som øker kjøpekrafta. Ansatte i NHO-virksomheter får 28.275 kroner mindre i lønn første året, og etter ni år har lønnsforskjellen økt til hele 68.275 kroner sammenlignet med avtalen i Virke. Disse lønnsforskjellene kan ikke aksepteres. Kravet er et rettferdig oppgjør, med et godt generelt tillegg og innføring av ansiennitetstillegg når en har fått erfaring i et viktig yrke.

For brukerne som trenger tjenesten en assistent kan gi, handler det om verdighet, likestilling og å kunne bo hjemme og delta i arbeid og fritidsaktiviteter. Med BPA kan flere inkluderes og bruke evner og kunnskap til beste for den enkelte og samfunnet. Vi må unngå at folk må slutte i disse viktige jobbene fordi en ikke kan leve av lønna. Dere i NHO-området fortjener selvsagt samme lønn som BPA-er med samme type jobb innenfor Virkes område.

Vi heier ekstra på dere som for første gang i yrkesgruppa BPA er i streik. Medlemmene i LO i Oslos styre gir dere vår fulle støtte. Vi heier på dere til seieren kommer og oppfordrer alle våre foreninger til å gjøre det samme!

Stå på og hold ut!