Løsning i lønnsoppgjøret for boligbyggelag

Kai Nygård, leder av Fagforbundets forhandlingsenhet.

Kai Nygård, leder av Fagforbundets forhandlingsenhet. (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet og Virke kom natt til onsdag i mål med ny tariffavtale for boligbyggelag. Partene ble lost over målstreken av Riksmekleren.

24.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.09.2024

Alle ansatte er sikret et generelt tillegg på 20 475 kroner, og minstelønnssatsene øker med 36 586 kroner. Det er også enighet om kraftig økning i tillegg for arbeid på kveld, natt og i helg.

Lønn og økonomi har vært en prioritet i forhandlingene i avtaleområde Virke 026.

– Vi er fornøyde med å ha sikret medlemmene et godt generelt tillegg. Det gir et solid utgangspunkt for gode lokale forhandlinger, kommenterer Fagforbundets forhandlingsleder Kai Nygård.

Lokale forhandlinger

Samtidig er de lavest lønte i boligbyggelagene ivaretatt.

– Det har vært viktig for Fagforbundet å sørge for at de som ligger lavest i lønn skal få et løft. Det er avgjørende i ei tid der høye renter og stive priser på matvarer og strøm har blitt den nye normalen, sier Nygård.

Oppgjøret skal nå til uravstemning blant medlemmene. Så skal det forhandles lokalt.

– Det er viktig at tillitsvalgte benytter seg godt av mulighetene som ligger i lokale forhandlinger, presiserer forhandlingslederen.

Øvrige bestemmelser

• Minstelønnssatsene øker med 36 586 kroner
  • Kvelds- og nattillegg øker med 15 kroner, til 40 kroner per time
  • Helgetillegg øker med 13 kroner, til 34 kroner per time