Viste støtte til historisk streik

Iren Luther i Fagforbundets arbeidsutvalg holdt appell på markering av BPA-streiken foran NHO-bygget. (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

Under faner og flagg utenfor NHO-huset viste både medlemmer og berørte solidaritet med de streikende som jobber som brukerstyrte personlige assistenter. – BPA-ene har hele Fagforbundet og LO i ryggen, sa Iren Luther under sin appell.

27.09.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 27.09.2024

Fredag var det fanemarkering for Fagforbundets medlemmer som streiker. Den historiske streiken blant brukerstyrte personlige assistenter (BPA) nå inne i sin tredje uke.

Striden står om lønn. Fagforbundet krever at yrkesgruppa skal ha samme lønn som BPA-er med samme type jobb i virksomheter under hovedorganisasjonen Virke, og at ansatte som har opparbeidet seg erfaring må få bedre betalt.

Et selvfølgelig krav

– Det er urettferdig! De fortjener bedre! Vi krever lik lønn for likt arbeid, sa Iren Luther, AU-medlem og leder for Yrkesseksjon Helse og sosial i Fagforbundet.

Lik lønn for likt arbeid er et av fagbevegelsens eldste krav, og har etter hvert blitt en selvfølge. NHO har nekta å innfri, og nå streiker denne yrkesgruppa for aller første gang.

Også brukere hadde tatt turen til NHO-huset for å støtte streiken.
Også brukere hadde tatt turen til NHO-huset for å støtte streiken. (Foto: André Haugen/Fagforbundet)

Fredag ble også streiken trappet opp med ytterligere 19 ansatte. Til sammen er nå 29 assistenter tatt ut.

Flere appellanter trakk fram hvor viktig jobben som BPA er. Deres innsats sørger for at folk kan fortsette å bo hjemme, og de bidrar til meningsfulle og gode liv.

Berørte viste støtte

Blant forsamlingen var det selvfølgelig streikende og støttespillere fra fagbevegelsen, men også berørte og pårørende.

Arbeidsgiverne i NHO har hevdet at streiken utgjør fare for liv og helse. Det stemmer ikke. Fagforbundet har innvilget dispensasjoner og sendt folk tilbake på jobb der det har vært nødvendig.

Det påpekte streikeleder Jane-Berith Minde Høst.

– Arbeidsgiver har søkt dispensasjoner og har fått det. Fordi vi ønsker ikke å ramme assistentmottakerne i alvorlig grad. Vi fortsetter streiken. Vi skal stå på for et rettferdig arbeidsliv og en lønn som vi skal klare å leve av. Vi vil ha lik lønn for likt arbeid. Stå på, sa Høst.