1. oktober er den store eldredagen

Minner om at eldre også er en ressurs: Gerd Eva Volden.

Minner om at eldre også er en ressurs: Gerd Eva Volden. (Foto: Lars Helgerud / Fagforbundet)

– La oss bruke denne dagen til å reflektere over hvordan vi kan gi våre eldre den respekten og omsorgen de fortjener – ikke bare i dag, men hver eneste dag, skriver leder i Fagforbundets Pensjonist- og uføreutvalg, Gerd Eva Volden.

01.10.2024 av Gerd Eva Volden
Sist oppdatert: 01.10.2024

Kjære alle sammen,

Den første oktober markerer vi den internasjonale eldredagen – en dag vi ønsker å hedre og anerkjenne våre eldre medborgere. Som leder i Pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet, ønsker jeg å benytte anledningen til å rette en stor takk til våre eldre og uføre for deres uvurderlige bidrag gjennom et langt arbeidsliv, og for den livserfaringen og visdommen de bringer til samfunnet.

Eldredagen er ikke bare en markering, men også en påminnelse om de utfordringene mange eldre står overfor. Dessverre er det mange som sliter med økonomiske bekymringer, svekket helse, og ensomhet. Vi i Fagforbundet jobber utrettelig for å sikre bedre pensjoner, trygge helse- og omsorgstjenester, og verdige livsforhold for alle. Vi vil at ingen skal falle utenfor, og vi kjemper for at alle skal kunne leve gode og meningsfylte liv, uansett alder eller helsesituasjon.

Samtidig er det viktig å løfte frem de eldre som fortsatt bidrar i lokalsamfunnene, både gjennom frivillig arbeid, ved å ta vare på sine nærmeste, eller ved å delta i samfunnsdebatten. Deres stemme er viktig, og vi må sikre at den blir hørt.

La oss bruke denne dagen til å reflektere over hvordan vi kan gi våre eldre den respekten og omsorgen de fortjener – ikke bare i dag, men hver eneste dag.

Gratulerer med dagen til alle våre eldre!

Gerd Eva Volden Leder, Pensjonist- og uføreutvalget Fagforbundet