Tvungen lønnsnemd avbryter BPA-streiken

Anne Green Nilsen i Fagforbundets arbeidsutvalg holdt en sterk appell på markeringa av BPA-streiken (Foto: Knut Brobakken / Fagforbundet)

Regjeringen har i et møte med Fagforbundet og NHO i dag, fredag 4. oktober, foreslått tvungen lønnsnemd. Bakgrunnen er at Statens helsetilsyn har meldt at det fra midnatt vil oppstå fare for liv og helse i streiken for brukerstyrte personlige assistenter (BPA).

04.10.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.10.2024

– Vi reagerer på at regjeringa griper inn med tvungen lønnsnemnd i en streik der vi i Fagforbundet har hatt et ansvarlig streikeuttak. Vi har gitt dispensasjoner fra streiken der hvor medlemmer risikerte å sette noens liv og helse i fare.

– Vi oppfatter at direkte årsak til at regjeringen måtte gripe inn var at NHO ikke lot et av våre medlemmer få dispensasjon. Dermed har NHO framprovosert tvungen lønnsnemd, sier Fagforbundets forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

– Våre medlemmer skal ikke få dårligere vilkår enn folk i tilsvarende yrker i andre tariffområder. Vi stiller oss uforstående til at NHO ikke skal kunne sikre våre medlemmer økt kjøpekraft, når andre bedrifter som leverer samme tjenester kan det, sier forhandlingsleder Anne Green Nilsen i Fagforbundet.

Hun påpeker også at det er et paradoks at en streik med brukerstyrte personlige assistenter, som ikke skal være helsepersonell, likevel fører til tvungen lønnsnemd begrunnet i for fare for liv og helse.

– Våre medlemmer har stått sammen i denne streiken og fått mye støtte fra både pårørende, brukere og andre. Vi er stolt over samholdet våre medlemmer har vist under streiken, sier Anne Green Nilsen.

Kravene som har ligget til grunn for streiken er i hovedtrekk:

• Brukerstyrte personlige assistenter (BPA'ene) i NHO-området skal få like mye som andre BPA'er fikk i årets lønnsoppgjør, og dermed sikre økt kjøpekraft.
  • Ansatte som har opparbeidet seg erfaring må få bedre betalt. Derfor hadde vi krav om innføring av ansiennitetsbestemmelser.