Konferanse for planlegging av framtida

Lata Thamotharampillai er tidligere hjelpepleier og medlem av Fagforbundet Pleie og Omsorg, Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Uførekonferansen ble avholdt 15. oktober.

17.10.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.10.2024

Mange av Fagforbundets medlemmer er uføre. Delvis eller helt. I likhet med andre har de også spørsmål om hva som skjer når man blir alderspensjonist. Pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo inviterte derfor til dagskonferanse for uføremedlemmer, i Holdberg terasse kurs- og konferansesenter i Oslo, 15. oktober. Tema for dagen var trygderettigheter for uføre, livet som ufør og hvordan samfunnet planlegger for framtidas eldreomsorg.

En av dem som kom for å lære var Lata Thamotharampillai fra Fagforbundet Pleie og Omsorg, Oslo. Hun er ufør og har tidligere jobbet som hjelpepleier.

Bekymret for økonomien

- Jeg er her for å kunne planlegge best mulig for framtida. Som ufør, og med sju år til alderspensjon, er jeg bekymret for min økonomi når jeg går over til ny pensjon, sier Lata Thamotharampillai.

Kompliserte rettigheter

- Pensjonsrettighetene er veldig komplisert, synes jeg. Derfor er det flott at Fagforbundet Oslo inviterte til konferanse om rettighetene. Det er informasjon som alle trenger. Laila Falkseth, fra Oslo Pensjonsforsikring (OPF), gjorde en god jobb med å snakke om et vanskelig tema. Men det var mye informasjon å forholde seg til. Heldigvis viste hun til at OPF har egne kurs om pensjonsrettigheter, som er kostandfri for medlemmene, forteller hun.

Her kan du lese mer om pensjon og melde deg på kurs.

Fint å lytte til en annen ufør

- Det var også godt å lytte til en annen ufør. Anni Iren Vika, styremedlem i Pensjonist og uføreutvalget i Fagforbundet, snakket om egne utfordringer i hverdagen. De kjente jeg meg godt igjen i. Hun var også opptatt av at uføre måtte engasjere seg mer i fagforeningene i Fagforbundet. Nå er det valgt til nye styrer, og alle burde sende inn forslag på kandidater til pensjonist og uføreutvalgene til valgkomitéene i Fagforbundet, avslutter Lata Thamotharampillai.

Tema for konferansen

Laila Falkseth, senior fagrådgiver i Oslo Pensjonsforsikring (OPF): “Uføretrygde, muligheten til å kombinere jobb og trygd, regler rundt dette. Hva skjer når uføretrygde blir 67, overgangen fra uføretrygd til alderspensjon.”

Annie Iren Vika, styremedlem i Pensjonist- og uføreutvalget Fagforbundet: “Egenerfaring som ufør. Viktigheten av å engasjere seg i fagforeningenes pensjonist- og uføreutvalg.”

Sigrid Aketun, ergoterapeut ved Almas hus, senter for fagutvikling og forskning: «Bo-hjemme-lengst-mulig-reformen.»