Administrasjonen er avgjørende for gode tjenester
Nå skal kommunebudsjettene vedtas. Da må vi ikke undervurdere hvor viktige kontor- og administrasjonsansatte er. De er nærmere innbyggerne enn mange tror.
04.12.2024
av
Trond Finstad, leder Yrkesseksjon kontor og administrasjon
Sist oppdatert: 04.12.2024
Det er ingen tvil om at kommuneøkonomien er pressa. Vi i Fagforbundet har forståelse for at det er behov for tøffe prioriteringer. Da er det viktig med velinformerte beslutninger.
I mange kommuner foreslås det drastiske kutt i administrasjonen. Enkelte har omtalt de ansatte som «daukjøtt» og «papirflyttere». Det er i seg selv en uakseptabel og nedsettende ordbruk. Samtidig vitner det om en manglende forståelse og anerkjennelse av den viktige jobben som kontor- og administrasjonsansatte gjør.
Vi tror for få kommunepolitikere egentlig er klar over hvor avhengig vi er av administrative stillinger for å levere gode tjenester til innbyggerne.
Kutt kan få alvorlige konsekvenser
For mens politikerne vedtar politikken, er det administrasjonen som gjør den politikken til praksis. Administrativt ansatte er lokalsamfunnets motor. Men for at de skal kunne gjøre jobben sin, trenger man tilstrekkelig bemanning.
Uten nok folk og ressurser, kan resultatet bli treg eller mangelfull saksbehandling. I verste fall kan det føre til feil som kan få alvorlige konsekvenser for samfunnet. Søker du om kommunale tjenester, så skal du ha svar. Noen ganger handler det om livsnødvendig hjelp som skal formidles.
HR og personal sørger for at vi har riktige folk på rett plass, og at ansatte ivaretas. IT-avdelinga sørger for oppdaterte og velfungerende systemer for ansatte og innbyggere. Arkivaren gjør en viktig oppgave for demokratiet ved å behandle og ta vare på dokumentasjon. Økonomene behandler enorme beløp på vegne av deg og meg, og sørger for at pengene havner der de skal. Nav-ansatte sørger for at sosial og økonomisk trygghet, og at folk er i jobb.
Dette er bare en brøkdel av oppgavene til administrasjonen. Og dette er oppgaver som er helt nødvendige for å møte menneskers behov i ulike livsfaser.
Viktig for tilliten
Digitaliseringa har gjort det enklere for innbyggerne å bruke kommunale tjenester. Men de digitale tjenestene er ikke like enkle å bruke for alle. Og for disse er det viktig at det er ekte mennesker bak enhver digital tjeneste, slik at de faktisk får den hjelpen de trenger. I tillegg skal de digitale tjenestene driftes og videreutvikles.
Kontoransatte er også ofte første kontaktpunkt for innbyggerne som henvender seg for hjelp. De svarer på henvendelser, på telefon og ansikt til ansikt, og sørger for å vise veien for innbyggerne som ikke finner fram på egenhånd.
Det er viktig for å ta vare på tilliten til våre offentlige institusjoner.
Vi tror altfor mange ser seg blinde på kommunens «effektivitet», hvor man gjerne ser på administrasjonskostnader per innbygger, og vurderer en lav kostnad som noe utelukkende positivt. Når vi samtidig vet at lønn som regel er den største kostnaden, er det bekymringsfullt.
Færre administrativt ansatte er ikke det samme som en effektiv kommune. Tvert imot vil det gi dårligere tjenester til innbyggerne.
Dette debattinnlegget ble først publisert i Kommunal Rapport.