Nyheter

Jane Høst er streikeleder for de brukerstyrte personlige assistentene som nå er ute i og på vei ut i streik.

Streiken trappes opp på fredag

Streiken blant brukerstyrte personlige assistenter trappes ytterligere opp på fredag med ytterligere 19 ansatte som tas ut i streik.

Streik sak i NRK

Helt avhengig av BPA-hjelp

Brukerstyrte personlige assistenter streiker for første gang, og denne uka trappes den opp. Brukere og pårørende støtter streiken helhjertet, selv om det kan bety mer arbeid for familien, skriver NRK.

Fanemarkering fredag 27. sept

Velkommen til fanemarkering for våre medlemmer som jobber som brukerstyrte personlige assistenter i NHO-området!

Gruppe streikende ved en fane

Streikemarkering på Youngstorget

Fredag 13. klokka 11.00 blir det fanemarkering for de streikende BPA-ene på Youngstorget.

BPA-streik skjermdump fagbladet

Krever ikke mer enn andre

– Brukerstyrte personlige assistenter gjør en viktig jobb for mange brukere i Norge. Innsatsen deres gjør det mulig for dem få bo hjemme selv om de trenger hjelp i hverdagen sin, sier forhandlingsleder Karianne Hansen Heien.

Mekling mellom Fagforbundet og NHO Geneo brøt sammen og streik er et faktum.

Personlige assistenter i NHO streiker

Det er streik blant Fagforbundets medlemmer som jobber som brukerstyrte personlige assistenter i NHO-området. Meklingen natt til torsdag 12. september førte ikke fram og dermed er det streik fra arbeidstidens begynnelse torsdag morgen.

Beate Jensen plukker et av sommerens siste bringebær sammen med Tine Melby. Beate har jobbet som BPA for henne i ni år.

Brenner for gode, likeverdige liv

– Der borte mellom trærne kan du se brygga vi bruker. Tine kan ligge der i timevis og fiske krabber. Det er en favorittaktivitet, forteller Beate Jensen. Hun har jobbet med Tine som brukerstyrt personlig assistent (BPA) i ni år, og er stolt over jobben sin.

Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet, Marius fra NFU og Marte Mjøs Persen, arbeids- og inkluderingsminister.

- Arbeid for hele laget

Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet la frem Fagforbundet synspunkt på hva som skal til for å inkludere personer med utviklingshemning på i arbeidslivet på en konferanse Fagforbundet arrangerer sammen med Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), Fellesforbundet, FO og ASVL. - Vi trenger tilrettelagte tiltak der personer med utviklingshemming får kjenne meningsfullt felleskap, mestring og læring, understreker Skeibrok.