Flere barnehagelærere i barnehagen

Fra 1. august 2018 blir pedagognormen i barnehagen skjerpet. Da skal det være minst én pedagogisk leder per 7 barn under tre år, og minst én pedagogisk leder per 14 barn over tre år.

11.01.2018 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 11.01.2018

Ny pedagognormen

Regjeringen har i dag (11.01.18) bestemt et nytt minstekravet for antall pedagoger per barn i barnehagenen. Den nye normen blir èn pedgogisk leder per 7 barn under tre år, og minst èn pedagogisk leder per 14 barn over tre år.

I dag har normene vært ulike fra barnehage fra barnehage. Noen barnehager har 21 store barn per barnehagelærer, mens andre barnehager kan ha færre enn 10 store barn per barnehagelærer. Med den nye normen vil pedagogtettheten bli likere i barnehagesektoren

400 millioner til barnehagelærere

Regjerignen har sammen med Kristelig Folkeparti og Venstre bevilget over 424 millioner kroner til flere barnehagelærere i 2018. Allerede høsten 2017 fikk barnehagene 172 millioner til å starte å rekruttere flere pedagoger. Beregninger viser at det på nasjonalt nivå er nok nyutdannete barnehagelærere til å dekke behovet.

Krever bemanningsnorm

"Fagforbundet mener barnehagen trenger flere voksne. Derfor savner vi en egen bemanningsnorm for barnehagen, som sikrer nok voksne. Fagforbundet ønsker flere pedagoger og fagarbeidere i barnehagen, derfor vil vi jobbe videre for en lovfesting av barne- og ungdomsarbeiderfaget i barnehageloven" sier yrkesseksjonsleder May-Britt Sundal. "Vi håper den nye pedagognormen vil gi flere pedagoger som er sammen med barna."