3-2-1 Sammen for et godt arbeidsmiljø

3-2-1 har vært et trepartssamarbeid mellom Arbeidstilsynet, NAV og organisasjonene i arbeidslivet. Prosjektet inngår som et ledd i den forsterkede innsatsen for et inkluderende arbeidsliv.

21.09.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 21.09.2011

31 virksomhetene har deltatt i prosjektet 3-2-1 "Sammen for et godt arbeidsmiljø".

I prosessen hvor Fagforbundet har vært representert med rådgiver John Egeli har man kommet fram til seks sentrale punkter som et resultat av prosjektet:

1.      Partssamarbeidet virker

Partssamarbeidet virker når det er en gjensidig forståelse for roller og ansvar hos ledere, tillitsvalgte og verneombud. Det er nødvendig med felles målforståelse i utviklingsarbeidet i virksomheten. Regelmessige og faste møteplasser tilpasset daglig drift må etableres for samspill og praktisk handling.Definere Partssamarbeid. Evt på det andre arket. Siden det ellers ofte brukes om poltikkere, administrasjon og ansatte, mens det her brukes om ledere, tillitsvalgte og verneombud.

2.      Sats på mellomlederne

Sats på mellomlederne fordi de er nøkkelpersoner i arbeidet med arbeidsmiljø og sykefravær. Mellomlederne må få tilstrekkelig opplæring i personalarbeid og ledelse og de må få tid til å utøve ledelse. Opplæring og coaching gir større trygghet i mellomlederrollen.

3.      Forankring i alle ledd er avgjørende

Forankre arbeidsmiljøarbeidet i alle ledd i organisasjonen og sørg for at alle ansatte blir involvert. Det tar tid, men styrker nærvær og trivsel.

4.      Et godt tilpasset HMS- og IA-arbeid hjelper virksomhetene

Et godt tilpasset HMS- og IA-arbeid hjelper leder å holde fokus på arbeidsmiljøet og medarbeiderne. Systemer for HMS- og IA-arbeidet må være tilpasset virksomheten, lett tilgjengelige for alle, og brukervennlige.

5.      Kompetanseutvikling for alle

Mestring av arbeid og jobbutførelse forutsetter tilstrekkelig kompetanse. Kompetanseutvikling må omfatte alle i virksomheten, på alle nivå. Kompetanseutvikling kan omfatte mange felt; HMS, IA, fagkompetanse, kommunikasjon og samarbeid, rolleavklaring herunder kompetanseheving for verneombud og tillitsvalgte med mer.

6.      Sats på arbeidsmiljø og søk bistand

Fokuser på arbeidsmiljøet, og søk bistand hos organisasjonene og myndighetene. Partenes engasjement og veiledning fra myndighetene i 3-2-1-prosjektet har bidratt til å styrke og hjelpe pilotvirksomhetenes satsing på arbeidsmiljøet.

Pressemelding i forbindelse med avlutningen av prosjektet.

Sluttrapport,  3-2-1 Sammen for et godt arbeidsmiljø