Ansatte i private institusjoner i spesialisthelsetjenesten får minst 12000

Partene i oppgjøret mellom private virksomheter i spesialisthelsetjenesten (Virke) og LO-forbundene kom til enighet mandag ettermiddag 2.7. Resultatet ble minst 12 000 kroner til alle og en solid forbedring av minstelønnssatsene.

02.07.2012 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 02.08.2012

- Vi er fornøyd med resultatet for de ansatte i de private sykehusene, sier Fagforbundets forhandlingsleder Kjellfrid Blakstad.

Oppgjøret har en økonomisk ramme på 4,1 prosent. Alle får et generelt tillegg på minst 12 000 kroner eller 2,7 prosent av lønna med virkning fra 1.6. 2012. For Fagforbundet var det viktig å øke minstelønnssatsene, få en økning i helgetilleggene. Minstelønnssatsene øker betydelig og lørdags og søndagstillegget øker til 50 kroner timen, sier Blakstad.

0,6 prosent av rammen for oppgjøret skal brukes til lokale forhandlinger.