Jenta

Marianne Raunholm debuterer i høst med boka ”Jenta”. Denne diktsamlinga tar oss med inn i en verden av smerte og styrke. Fortvilelse og håp. Makt og avmakt.

30.10.2012 av Marte Saugestad
Sist oppdatert: 30.10.2012

Dette er en sterk og smart bok. Ved å skrelle vekk alle språklige og tematiske distraksjoner, gir forfatteren oss en unik mulighet til innlevelse.

Forfatteren selv sier at et av poengene med boken er å få helsepersonell og andre til å reflektere rundt temaene hun tar opp. ”Jeg har lang erfaring som pasient i psykiatrien og har i diktsamlingen min prøvd å sette ord på vanskelige opplevelser som angår mange mennesker”.

Fagforbundet, Seksjon helse og sosial, har kjøpt 125 eksemplar av boka. Nestleder i seksjonen, Raymond Turøy, sier han er glad for å kunne bidra til å gjøre boka kjent. Han sier: ”Jenta” er gripende lesing. Jeg ble invitert til å se og kjenne verden fra en annens ståsted. Empati kan jo inneholde både medfølelse og beundring”.

Marianne Raunholm er 27 år gammel, og bor i dag i et bofellesskap som drives av Bergen kommunes avdeling for psykisk helse. Hun trives her, og ønsker å forstette skrivingen. Raunholm har tatt grunnkurs i helse og sosial, og VK 1 som helsefagarbeider, og ønsker på sikt å fullføre utdannelsen.

Fagforbundet er glade for samarbeidet, og ser med forventning fram til Raunholms videre arbeid.

Kjøp boken her!

URO