Stolte, synlige og sterke i sentrum

(Foto: Knut Brobakken)

Under slagordet "Stolt, synlig og sterk" paraderte deltagerne i Stolthetsparaden 2018 lørdag ned Karl Johans gate.

16.06.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.06.2018

Stolhetsparaden er en årlig politisk markering som skal vise funksjonshemmede som stolte, sterke og synlige i Oslos gater.

Etter appeller ved blant andre Ida Hauge Dignes, leder i Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) og Geir Lippestad, beveget paraden seg ned Karl Johans Gate og endte på Jernbanetorget.

Paroler som "Mitt liv, mitt ansvar", "Assistanse gir likestilling" og "Sjef i eget liv" understreket hvor viktig BPA (brukerstyrt personlig assistanse) er for at funksjonshemmede kan leve frie og fullverdige liv.

Fagforbundet, som organiserer mange personlige assistenter, deltok under parolen "Stolt og sterk personlig assistent med Fagforbundet".