Nyheter

Fagforbundets leder, Mette Nord, under vårens lønnsforhandlinger i kommunesektoren.

Høyre-valgseier: Bekymret for medlemmene

Med Høyre i ledelsen i flere av de største byene og i flertallet av norske kommuner, er Mette Nord bekymret for de ansatte. – Vi kommer til å jobbe for at Høyre oppfyller det de har garantert i valgkampen. At de ansatte ikke skal gå ned i lønn og pensjon. Hvis de ikke gjør det, så lyver de, sier Fagforbundets leder til Frifagbevegelse.

Fagforbundets leder Mette Nord

Kraftig økning i heltidsstillinger

En undersøkelse Fagforbundet har gjort viser at det lyses ut nesten dobbelt så mange heltidsstillinger for helsefagarbeidere etter at regjeringen endret arbeidsmiljøloven. - Vi kan feire med litt kake nå. Antall heltidsutlysninger har ligget stabilt lavt i mange år, nå er trenden snudd, sier Mette Nord til Dagbladet.

Felles front: Mette Nord, LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Fellesforbundet-leder Jørn Eggum kommer med en kraftig advarsel om Høyres privatiseringsplaner.

Kommunevalget: Høyre villeder om privatisering

Høyre varsler storstilt privatisering dersom de får makta i kommunene. Fagforbundet mener Erna Solberg og Høyre villeder velgerne når de hevder at det ikke vil ramme de ansatte. - Vi vet så altfor godt at privatisering fører til at ansatte får dårligere lønn, pensjon og arbeidsvilkår, sier Mette Nord.

30 prosent av de kommuneansatte har deltidsstilling. Halvparten av dem ønsker større eller hel stilling, viser Fagforbundets ferske medlemsundersøkelse.

Kommuneansatte jobber deltid på grunn av arbeidsbelastning

Ny rapport viser at mange kommuneansatte jobber deltid på grunn av helseutfordringer og høyt arbeidspress.   – Det er på høy tid at vi tar bedre vare på de kommuneansatte, sikrer at alle får jobbe heltid, men også makter det, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Illustrasjon fra Lørenskog kommune.

Sjekk hvem din kommune kjøper tjenester fra og hvor mye de bruker

Nå lages kommunebudsjettene for 2021. Mange er i en vanskelig økonomisk situasjon hvor konsekvensen kan bli nedbemanning. Da kan det være til hjelp å vite hva din kommune bruker av penger innleid på arbeidskraft når du skal argumentere for drift i egenregi.

De tekniske tjenestene, som innbyggerne sjelden ser og ofte tar for gitt, utgjør selve grunnmuren i velferdssamfunnet (Foto: Fagforbundet, High and Low Studios).

Statsbudsjettet kan ramme essensielle tjenester

Overføringene til kommunene i forslaget til statsbudsjett for 2021 gir ingen grunn til jubel. En vekst i kommunenes frie inntekter på 2 milliarder er historisk svakt. Det kommer til å påvirke kommunenes budsjettarbeid og kan gjøre innbyggerne mindre trygge.

Budsjettforhandlinger. Illustrasjon.

Tillitsvalgte må forberede seg på harde budsjettprosesser

Økonomien i kommuner og fylkeskommuner er stram og preget av usikkerhet. Flere kommuner har varslet nedbemanninger, og koronaepidemien har medført økte kostnader.