Gjør Kloke Valg

Gjør Kloke Valg er en kvalitetskampanje som tar sikte på å redusere undersøkelser og behandling som pasienter ikke har nytte av og som i verste fall kan skade. Fagforbundet er en av flere organisasjoner som er tilsluttet kampanjen.

Mer er ikke alltid bedre

Hensikten med «Gjør kloke valg» er å redusere overbehandling og overdiagnostikk i helsevesenet. Mange undersøkelser og behandlinger er ikke bare unødvendige, men kan også være skadelige for pasientene. Gjør kloke valg er en norsk versjon av den internasjonale Choosing wisely-kampanjen, først opprettet av Legeforeningen. Siden opprettelsen har mange flere organisasjoner sluttet seg til, deriblant Fagforbundet.

Kvalitet, ikke sparing

Selv om bruk av rådene i noen tilfeller vil kunne være besparende for helsetjenesten, er målet utelukkende å bedre kvaliteten. Rådene er evidensbaserte og til enhver tid oppdaterte.

Hva kan jeg som helsepersonell gjøre?

Snakk med pasientene om å gjøre kloke valg. Har du ikke behandlingsansvar, snakk sammen med den som har det, slik at informasjon dere gir ut samsvarer. Diskuter med annet helsepersonell om hvordan dere kan samarbeide om å gjøre kloke valg og unngå unødvendig behandling.

Du kan lese mer på kampanjens nettside.

Se alle sakene