Et godt oppgjør ved Sophies Minde Ortopedi AS

Fra venstre: Lars Jørgen Ekstø Espegard, Henrik Strømsjordet HTV Sophies Minde Ortopedi AS og Lasse Kristiansen - forhandlingsleder. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Partene ble enige 29. april.

29.05.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 07.06.2024

Det ble gjennomført B-forhandlinger mellom Sophies Minde Ortopedi AS og Fagforbundet den 18. og 29. april. Fra Fagforbundet møtte hovedtillitsvalgt Henrik Strømsjordet, Lars Jørgen Ekstø Espegard og forhandlingsleder Lasse Kristiansen.

- Jeg er godt fornøyd med oppgjøret. Vi fikk til et generelt tillegg til alle som sikrer reell lønnsvekst og vi fikk på plass et ansiennitetsbasert minstelønnsystem. Det har vi jobbet lenge for. I tillegg har vi fått fri med lønn på julaften og nyttårsaften, sier Henrik Strømsjordet, hovedtillitsvalgt ved Sophies Minde Ortopedi AS.

Generelt tillegg på 25 400 kroner

Fra 1. april gis det et generelt tillegg på kr. 25 400 per årsverk. Tillegget gis forholdsmessig for ansatte i deltidsstillinger og inkluderer lønnstillegg gitt i A-delsforhandlingene. Det avsettes også kr. 146 948 til individuell fordeling. Oppgjøret har en økonomisk lønnsramme på 5,8%.

Partene ble også enige om følgende punkter:

• Innføring av et minstelønnssystem med opprykk etter 0-4-8-10 år.
  • Fjerning av bestemmelser om individuell avlønning.
  • Tillitsvalgte skal sammen med arbeidsgiver ta en gjennomgang og oppdatering av livsfasepolitikken og velferdspermisjoner som skal inn i personalhåndboken.
  • Jul og nyttårsaften gis fri med lønn.
  • Støtte til arbeidssko økes til 1200,- per år. Utbetales i september.