Enighet i forhandlingene for Virke kino

Forhandlingsutvalget fornøyde. Fra venstre Karianne Hansen Heien, Helge Skeie, Per Georg Andersen, Sheila Yndestad, Stian Bryde-Erichsen, Kim Eide og Ida Pauline Nybroen. (Foto: Geirmund Jor)

Det er enighet i forhandlingene mellom Fagforbundet og Virke om kinoavtalen. Alle får et generelt tillegg på kroner 20 475 i året.

28.05.2024
Sist oppdatert: 07.06.2024

Det generelle tillegget på 20 475,- gir en lønnsøkning på 10,50 per time i full stilling.

– Virke kom oss i møte på to av våre viktigste krav, nemlig et godt generelt tillegg og innføring av godtgjøring for ubekvem arbeidstid. Oppgjøret går utover frontfagets ramme, noe som var nødvendig får å heve nivået på avtalen, sier forhandlingsleder Karianne Hansen Heien.

Innfører ubekvemstillegg

Fagforbundet og Virke er i første omgang enige om å innføre et tillegg på ubekvem arbeidstid på minimum kr. 20 mellom kl. 22.00-06.00. Tillegget vil deretter utvides til å gjelde fra kl. 21.00-06.00 i 2026.

– Innføring av et tillegg for ubekvem arbeidstid har vært svært viktig for våre medlemmer. Det anerkjenner den ulempen det er å jobbe når andre har fri.

I tillegg er det kommet noen tekstlige tydeliggjøringer i avtalen, eksempelvis kravet om å drøfte arbeidsplaner med de tillitsvalgte.

Fristen for gjennomføring av lokale forhandlinger er satt til 1. oktober 2024.

Les mer om resultatet i protokollen (pdf)

Resultatet går nå til uravstemning blant Fagforbundets medlemmer.