NHO - Barnehager

Avtalen NHO 590 gjelder for ansatte i barnehager der arbeidsgiver er medlem hos NHO Geneo.

Om avtalen

Partene er enige om at denne overenskomsten er en rammeavtale og at partene på den enkelte virksomhet inngår særavtaler om lønns- og arbeidsvilkår som utfyller overenskomsten. (§3 i overenskomsten)

Hovedoppgjøret 2024

Det gis et generelt tillegg på kroner 20 475,- til alle. I tillegg kommer lokale forhandlinger i de enkelte barnehagene.

Ett skritt videre med pensjon

Vinteren 2023 ble det streik i området (NH O 590). Det handlet om å få på plass en pensjon lik bransjestandarden, som sikrer alle ansatte i barnehagesektoren en anstendig pensjon.

Dette oppgjøret har tatt ett skritt videre med å etablere bransjestandard også for barnehagene i NHO.

De lokale særavtalene videreføres uendret.

Lokale forhandlinger

Tydeligere formulering i avtalen når det gjelder viktigheten av lokale forhandlinger og partenes ansvar for å gjennomføre reelle forhandlinger også lokalt.

Øvrige bestemmelser

Stedfortredertjeneste: Ved pålagt stedfortredertjeneste/konstituering i høyere stilling for en periode utover én ukes sammenhengende tjeneste, skal det avtales en passende godtgjørelse som utbetales fra første dag.

Nytt om etter- og videreutdanning:  Arbeidstaker som tar utdanning som er relevant for arbeidet, kan etter avtale med arbeidsgiver gis permisjon med lønn for den tiden eksamen sammenfaller med arbeidstiden. Det kan i tillegg gis permisjon uten lønn for en lesedag i forbindelse med eksamen. Lesedagen gis i umiddelbar tilknytning til eksamen.

Seniorpolitiske tiltak:  De lokale parter skal drøfte tiltak som har til hensikt at arbeidstakerne kan stå lengst mulig i arbeid i barnehagen.

Minst, men viktig

NHO 590 er det minste tariffområdet i privat barnehagesektor, men en viktig brikke når det gjelder å få på plass likeverdige lønns- og arbeidsforhold i hele barnehagesektoren.

Garantert minstelønn, gjeldende fra 1. mai 2024

Pedagogiske ledere 631 850
Spesialistutdannede 633 050
NHO 590

Dette er en helt ny avtale med NHO. Avtalen gjelder ansatte i barnehager som tidligere var omfattet av NHO 453. Avtalen forhandles for to år av gangen i det som kalles hovedoppgjøret, mens lønn (som regel) forhandles/justeres hvert år, og dette kalles mellomoppgjør.

Gyldig:

01-05-2022 - 30-04-2024

Avtalens innhold:

Overenskomst for barnehage

Protokoller:

Møtebok, tariffrevisjon, 2022
Protokoll, mellomoppgjøret, 2023

NHO 001

Hovedavtalen er arbeidslivets "spilleregler". Den bestemmer det grunnleggende i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, for eksempel hvordan tariffavtalene skal forhandles og hvordan de ansattes representasjon gjennom tillitsvalgte skal være.